Licytacja elektroniczna

Licytacje elektroniczne są dostępne w systemie teleinformatycznym wyłącznie dla komorników, oraz użytkowników, którzy biorą w nich udział. Informacje w postaci Obwieszczenia o licytacji elektronicznej powinno się udostępniać za pośrednictwem stron internetowych operatorów. Natomiast zapoznanie się z obwieszczeniem o licytacji elektronicznej nie wymaga żadnego uwierzytelnienia. Wymaga za to uwierzytelnienia, zapoznanie się z protokołem opisu i oszacowania nieruchomości, który jest udostępniany w systemie teleinformatycznym i to jednocześnie z obwieszczeniem o licytacji.

Więcej treści o budownictwie po zalogowaniu. Nie posiadasz dostępu? Wypróbuj!Sprawdź

Zakładanie konta

Zgodnie z § 4 rozporządzenia, konto powinno się zakładać w systemie teleinformatycznym po złożeniu wniosku dotyczącego założenia konta użytkownika. Wniosek ten powinien zawierać:

  • imiona i nazwisko wnioskodawcy, jak również numer PESEL, o ile numer ten został wnioskodawcy nadany;
  • w przypadku osoby, która nie posiada numeru PESEL wniosek powinien zawierać serię, numer i nazwę dokumentu, który potwierdza tożsamość, oraz nazwę państwa, w którym dokument ten został wydany;
  • adres poczty elektroniczne, wraz z adresem do korespondencji;
  • wskazanie hasła, które umożliwia uwierzytelnienie;
  • wskazanie adresu poczty elektronicznej, lub też numer telefonu komórkowego, na który powinny zostać wysyłane powiadomienia o zamieszczaniu pism, naturalnie o ile wnioskodawca chce otrzymywać takowe powiadomienia;
  • oświadczenie wnioskodawcy, że dane, o których jest mowa w § 4 pkt 1 i 2 rozporządzenia, są prawdziwe oraz że wnioskodawca zapoznał się z pouczeniem dotyczącym sposobów i skutków doręczeń, które są dokonywane zgodnie z § 9a rozporządzenia.

Złożenie wniosku

Wniosek o założenie konta użytkownika powinno się składać za pośrednictwem systemu teleinformatycznego. Osoby, które nie posiadają numeru PESEL składają wnioski za pośrednictwem wybranych komorników sądowych. Warunki, które dotyczą hasła, o którym jest mowa w § 4 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, a w szczególności liczba, czy też rodzaj i wielkość znaków, powinny zostać udostępniane wnioskodawcy przed złożeniem wniosku o założenie konta użytkownika i to wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Imiona, nazwisko wraz z numerem PESEL podlegają zautomatyzowanej weryfikacji w rejestrze PESEL. Zatem w razie niezgodności danych, które zostały przekazane z danymi zawartymi w rejestrze PESEL powinno się dokonać zawiadomienia osoby, składającej wniosek o odmowie założenia konta. Warto podkreślić, że w zawiadomieniu należy podać przyczynę tejże odmowy i należy pouczyć wnioskodawcę o możliwości do złożenia ponownego wniosku za pośrednictwem wybranego przez niego komornika sądowego.

W przypadkach, o których jest mowa w § 4 ust. 3 i 6 rozporządzenia, komornik powinien założyć osobie składającej wniosek o konto w systemie teleinformatycznym zaraz po przeprowadzeniu weryfikacji jej tożsamości. Osobę składającą wniosek powinno się zawiadomić o założeniu konta w systemie teleinformatycznym. Warto też zaznaczyć, że w zawiadomieniu należy podać login.

Zawiadomienia, o których jest mowa w § 4 ust. 6 i 8 rozporządzenia, powinno się doręczyć wnioskodawcy na podany we wniosku adres poczty elektronicznej lub też numer telefonu komórkowego wnioskodawcy. Użytkownik natomiast zobowiązany jest na postawie § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia niezwłocznie zaktualizować dane, o czym należy również pouczyć użytkownika wysyłając mu zawiadomienie o założeniu konta. Użytkownicy są również uprawnieni do zmiany hasła, które jest dokonywane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Dlatego też konto użytkownika jest udostępniane użytkownikowi wyłącznie po uwierzytelnieniu, które następuje na podstawie loginu i hasła. Użytkownik konta może brać udział w nieograniczonej liczbie licytacji za pośrednictwem swojego konta. W przypadku braku uwierzytelnienia użytkownika w okresie jednego roku, konto w systemie teleinformatycznym może zostać usunięte, o czym również należy pouczyć użytkownika w zawiadomieniu o założeniu konta.

Szkolenia zakresu prawa budowlanego i nieruchomości – aktualna lista szkoleń Sprawdź

Przystąpienie do przetargu

Zgodnie z § 7 ust. 1 rozporządzenia, użytkownik zgłasza przystąpienie do przetargu. Do przypisania użytkownikowi unikalnego identyfikatora licytanta dochodzi w momencie zgłoszenia przez użytkownika przystąpienia do przetargu. Natomiast na podstawie § 8 rozporządzenia, wraz ze zgłoszeniem dotyczącym przystąpienia do przetargu użytkownik powinien złożyć oświadczenie, że nie zachodzą względem niego podstawy do wyłączenia go z udziału w przetargu, które zostały wskazane w art. 976 § 1 KPC.

Użytkownik, który jest uprawniony do nabycia nieruchomości tylko za zezwoleniem organu władzy publicznej, powinien wraz ze zgłoszeniem przystąpienia do przetargu przedkładać za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, kopie wymaganych dokumentów utrwalone w postaci elektronicznej. Natomiast użytkownik, który jest jednocześnie pełnomocnikiem, czy też przedstawicielem ustawowym lub też osobą, która została uprawniona do działania w imieniu osoby prawnej, czy też innej jednostki organizacyjnej, która posiada zdolność prawną, dokonując zgłoszenia do przystąpienia do przetargu, powinna złożyć oświadczenie, iż występuje w imieniu osoby trzeciej.

Oświadczenie, takie powinno zostać złożone za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Do oświadczenia powinno się załączyć w systemie teleinformatycznym kopie dokumentacji, która potwierdza uprawnienie do występowania w imieniu osób trzecich utrwaloną w postaci elektronicznej. Warto też podkreślić, że wezwania do uzupełnienia danych, czy też do złożenia rękojmi, lub też do przedłożenia dokumentów wraz z zawiadomieniem o odmowie dopuszczenia do przetargu, jest uważane za doręczone z dniem, w którym zostały zamieszczone w systemie teleinformatycznym. Powiadomienia o zamieszczeniu wezwań, lub też zawiadomienia powinny zostać doręczone wnioskodawcom na podany przez nich adres poczty elektronicznej, lub też numer telefonu komórkowego, o których jest mowa w § 4 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia.

Dokonanie przystąpienia do licytacji

Na podstawie § 10 ust. 1–3 rozporządzenia dokonanie przez licytanta przystąpienia do licytacji wymaga:

  • uwierzytelnienia licytanta na koncie użytkownika;
  • utworzenie oświadczenia licytanta o postąpieniu;
  • zatwierdzenie oświadczenia licytanta o postąpieniu.

Względem licytanta, niezwłocznie po dokonaniu postąpienia, następuje w aktach sprawy automatycznie umieszczane potwierdzenia dokonania postąpienia. Każdemu postąpieniu licytanta przypisuje się inny numer porządkowy. Warto też podkreślić, że w trakcie licytacji w systemie teleinformatycznym jest ujawniana licytantom najwyższa aktualna cena i unikalny identyfikator licytanta oferującego, oraz czas pozostały do zakończenia licytacji. Natomiast dane osobowe licytantów jeszcze przed zakończeniem licytacji są ujawniane wyłącznie komornikowi sądowemu.

System Legalis Administracja – kompleksowe wsparcie każdego urzędnika. Wypróbuj! Sprawdź

Zakończenie licytacji i przetargów

Zgodnie z § 11 ust. 1 i 2 rozporządzenia, zakończenie licytacji elektronicznej następuje zawsze automatycznie i to w chwili, która jest wskazana w obwieszczeniu o licytacji. W przypadku, kiedy doszło do jej automatycznego odroczenia, zakończenie licytacji następuję wraz z momentem wskazanym w art. 986[7] § 3[1] KPC . Trzeba też podkreślić, że z chwilą zakończenia przetargów następują automatyczne ustalenia licytantów, który zaoferowali najwyższą cenę.