Krąg podmiotów uprawnionych do wnioskowania o ustalenie numeru porządkowego wykracza poza krąg właściciela danej nieruchomości oraz podmiotów uwidocznionych w ewidencji gruntów i budynków, które tą nieruchomością władają.

Stosownie do art. 47a ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne (dalej: PrGeodKart) do zadań gminy należy ustalanie numerów porządkowych oraz zakładanie i prowadzenie ewidencji miejscowości, ulic i adresów. Ustalenie nowego numeru porządkowego może nastąpić przy tym jedynie w ramach i w toku procesu zakładania lub aktualizacji danych ewidencji miejscowości, ulic i adresów, ich uzupełnienia lub zmiany. Nie może więc obejmować jedynie samego aktu ustalenia numeru porządkowego, który byłby wydany poza procedurą założenia lub aktualizacji (zmiany, uzupełnienia) ewidencji (wyr. WSA w Rzeszowie z 27.6.2017 r., II SA/Rz 43/17, Legalis).

Więcej treści o budownictwie po zalogowaniu. Nie posiadasz dostępu? Wypróbuj!Sprawdź

Numery porządkowe nadaje się dla budynków mieszkalnych oraz innych budynków przeznaczonych do stałego lub czasowego przebywania ludzi, w tym w szczególności budynków: biurowych, ogólnodostępnych wykorzystywanych na cele kultury i kultury fizycznej, o charakterze edukacyjnym, szpitali i opieki medycznej oraz przeznaczonych do działalności gospodarczej, wybudowanych, w trakcie budowy i prognozowanych do wybudowania. Stosownie przy tym do art. 47a ust. 5 PrGeodKart, wójt (burmistrz, prezydent miasta) ustala numery porządkowe, o których mowa w art. 47a ust. 4 pkt 5 lit. a PrGeodKart z urzędu lub na wniosek zainteresowanych i zawiadamia o tych ustaleniach właścicieli nieruchomości lub inne podmioty uwidocznione w ewidencji gruntów i budynków, które tymi nieruchomościami władają.

Oznacza to zatem, iż oprócz samych zainteresowanych o ustaleniu numeru porządkowego nieruchomości zawiadamiani są także właściciele nieruchomości lub inne podmioty uwidocznione w ewidencji gruntów i budynków, nawet jeżeli osoby te nie były wnioskodawcami. Jak wyjaśnia się to bowiem w orzecznictwie sądowoadministracyjnym, krąg podmiotów uprawnionych do wnioskowania o ustalenie numeru porządkowego wykracza poza krąg właściciela danej nieruchomości oraz podmiotów uwidocznionych w ewidencji gruntów i budynków, które tą nieruchomością władają (wyr. WSA w Rzeszowie z 27.6.2017 r., II SA/Rz 43/17, Legalis). Niewątpliwie bowiem bezpośrednimi adresatami aktu ustalającego numer porządkowy budynku są, zgodnie z art. 47a ust. 5 PrGeodKart, podmiot wnioskujący o ustalenie numeru porządkowego dla danej nieruchomości (zwany „zainteresowanym”) oraz właściciele tej nieruchomości lub inne podmioty uwidocznione w ewidencji gruntów i budynków, które tą nieruchomością władają. Warto jednak zauważyć, że ustawodawca nie wiąże legitymacji wnioskowej z samym prawem rzeczowym do danej nieruchomości, lecz posługuje się ogólną formułą „zainteresowania” w sprawie.

Analogicznie sytuacja przedstawia się odnośnie do wydania zaświadczenia. Wskazać bowiem należy, iż stosownie do art. 217 § 1 Kodeksu postępowania administracyjnego organ administracji publicznej wydaje zaświadczenie na żądanie osoby ubiegającej się o zaświadczenie. Zaświadczenie wydaje się, jeżeli:

  • urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego wymaga przepis prawa;
  • osoba ubiega się o zaświadczenie ze względu na swój interes prawny w urzędowym potwierdzeniu określonych faktów lub stanu prawnego.
Szkolenia zakresu prawa budowlanego i nieruchomości – aktualna lista szkoleń Sprawdź

Jak wyjaśnia się to zaś w orzecznictwie sądowoadministracyjnym, interes prawny w uzyskaniu zaświadczenia nie musi pokrywać się z interesem prawnym w znaczeniu materialnoprawnym. Interes prawny w uzyskaniu zaświadczenia wystarczająco może wynikać więc z samej postrzeganej przez osobę ubiegającą się o zaświadczenie korzyści, jaką spodziewa się ta osoba odnieść z wykorzystania zaświadczenia w innym postępowaniu (wyr. WSA w Rzeszowie z 19.7.2022 r., II SA/Rz 279/22, Legalis).