Na wstępie przypomnieć należy o ogólnej kompetencji jednostki samorządu terytorialnego w zakresie gospodarowania mieniem samorządowym. Wynika ona z art. 13 ust. 1 GospNierU, gdzie postanowiono, że z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z ustaw, nieruchomości mogą być przedmiotem obrotu. W szczególności nieruchomości mogą być przedmiotem sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę, użyczenia, oddania w trwały zarząd, a także mogą być obciążane ograniczonymi prawami rzeczowymi, wnoszone jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek, przekazywane jako wyposażenie tworzonych przedsiębiorstw państwowych oraz jako majątek tworzonych fundacji.
W art. 28 GospNierU z kolei postanowiono, że sprzedaż nieruchomości albo oddanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej następuje w drodze przetargu lub w drodze bezprzetargowej.
Warunki zbycia nieruchomości w drodze przetargu obwieszcza się w ogłoszeniu o przetargu.
Z punktu widzenia poruszonej problematyki kluczowe znaczenie mają przepisy zawarte w PrzetargR, gdzie w § 13 postanowiono, że w ogłoszeniu o przetargu ustnym nieograniczonym zamieszcza się w szczególności informacje o:
1) danych wymienionych w art. 35 ust. 2 pkt 1-5 i 7-11;
2) cenie wywoławczej;
3) obciążeniach nieruchomości;
4) zobowiązaniach, których przedmiotem jest nieruchomość;
5) terminie i miejscu przetargu;
6) wysokości wadium, formach, terminie i miejscu jego wniesienia;
7) sposobie ustalenia opłat z tytułu użytkowania wieczystego;
8) skutkach uchylenia się od zawarcia umowy sprzedaży nieruchomości lub oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej.
W kontekście poruszonego zagadnienia warto odnotować stanowisko wyrażone w wystąpieniu pokontrolnym RIO w Zielonej Górze (znak RIO.I.0820.23.2022), skierowane do jednej z gmin województwa lubuskiego, opublikowane na stronie RIO 17.2.2023 r.
W stanie faktycznym ww. sprawy ustalono nieprawidłowość:
W badanej próbie stwierdzono, że organizator przetargu w ogłoszeniu o przetargu z dnia 14 maja 2021 r. nie wskazał informacji o obciążeniach oraz o zobowiązaniach, których przedmiotem jest nieruchomość, zgodnie z § 13 pkt 4 i 5 PrzetargR14.
W ramach wniosku pokontrolnego polecono zamieszczać w ogłoszeniach o przetargach wymagane informacje zgodnie z § 13 pkt 4 i 5 PrzetargR14.
W podsumowaniu należy podkreślić, że ustalenia kontrolne RIO są prawnie uzasadnione. Wójt gminy, jako podmiot gospodarujący mieniem komunalnym, powinien zapewnić kompletne dane w ogłoszeniu o przetargu.