Wzrost minimalnego poziomu wynagrodzeń

Rozporządzenie RM z 25.10.2021 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych jest wydane na podstawie art. 37 ust. 1 ustawy o pracownikach samorządowych. Jego nowelizacja obowiązująca od 1 sierpnia br. przewiduje podwyższenie minimalnego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę określonego w I. Tabeli w załączniku nr 3 do rozporządzenia. W tabeli stanowisk wykorzystane są kategorie zaszeregowania od I do XVIII, zaś kategorie XIX i XX pozostają do dyspozycji pracodawcy.

Więcej treści o prawie pracy po zalogowaniu. Nie posiadasz dostępu? Wypróbuj!Sprawdź

Należy jednak podkreślić, że zgodnie z art. 39 ustawy o pracownikach samorządowych to pracodawca określa w regulaminie wynagradzania m.in. maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego we wszystkich kategoriach.

Tabela. Procentowy wzrost minimalnych stawek zasadniczych od 1.7.2024 r.

Kategoria zaszeregowania Stawki obowiązujące do 30.7.2024 r. w zł Stawki obowiązujące od 1.7.2024 r. Procent wzrostu
I 3300 4000 21,2%
II 3350 4050 20,9%
III 3400 4100 20,6%
IV 3450 4150 20,3%
V 3500 4200 20,0%
VI 3550 4250 19,7%
VII 3600 4300 19,4%
VIII 3650 4350 19,2%
IX 3700 4400 18,9%
X 3800 4500 18,4%
XI 3900 4600 17,9%
XII 4000 4700 17,5%
XIII 4100 4800 17,1%
XIV 4200 4900 16,7%
XV 4300 5000 16,3%
XVI 4400 5200 18,2%
XVII 4600 5400 17,4%
XVIII 4800 5600 16,7%
XIX 5000 5900 18,0%
XX 5200 6200 19,2%

Jak wynika z powyższej tabeli, poziom minimalnego wynagrodzenia zasadniczego jest niższy do VI kategorii od wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującego od 1.7.2024 r. Samorządy będą jednak ustalać pracownikowi uprawnionemu jedynie do wynagrodzenia zasadniczego gwarantowaną ustawowo wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę. Minimalne wynagrodzenie za pracę poza wynagrodzeniem zasadniczym obejmuje bowiem również inne składniki wynagrodzenia i świadczenia pracownicze zaliczone do wynagrodzeń osobowych, w tym m.in. dodatek funkcyjny, premie, nagrody oraz dodatki do wynagrodzenia.

Ponadto podkreślenia wymaga, że wynagrodzenie pracownika samorządowego nie może być ustalone poniżej kwoty określonej dla przypisanej mu kategorii zaszeregowania, co może skutkować obligatoryjnymi podwyżkami.

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie. Wypróbuj System Legalis Administracja. Sprawdź

Zmiany w katalogach stanowisk

W zakresie korekty katalogu stanowisk w załączniku nr 3 w II. Tabeli w części D wprowadzono następujące zmiany:

  1. w części I „Wszystkie urzędy i wszystkie samorządowe jednostki organizacyjne” w grupie stanowisk „Stanowiska kierownicze urzędnicze” przeredagowanie lp. 4, 7 i 8 w taki sposób, aby stanowiska geodety województwa, geodety powiatowego i geodety miasta (w mieście na prawach powiatu) usytuować na poziomie kierownika ośrodka dokumentacji geodezyjnej i kartograficznej, co wiąże się z ustaleniem XVI kategorii zaszeregowania (dotychczas XV). Jednocześnie nazwę stanowiska geodeta wojewódzki przeredagowano na geodeta województwa, tj. zgodnie z nazwą przyjętą w ustawie z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne;
  2. w części II zamianę kolejności stanowisk określonych w części „Stanowiska w straży gminnej” w części „Stanowiska urzędnicze” lp. 3 – starszy specjalista i lp. 4 – młodszy inspektor. Zgodnie z hierarchią stanowisk określoną w art. 8a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o strażach gminnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1763) stanowisko młodszy inspektor poprzedza w katalogu stanowisk stanowisko starszy specjalista. Jednocześnie dla stanowiska młodszy inspektor podwyższono kategorię zaszeregowania do XII (dotychczas XI), tj. tak jak obowiązuje dla stanowiska starszy specjalista;
  3. w części IV w części „Jednostki organizacyjne pomocy społecznej, centra integracji społecznej, jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej oraz centra usług społecznych” podwyższenie kategorii zaszeregowania o jedną dla stanowisk: 4 lp. 27 starszy opiekun medyczny z kategorii XI na XII i z X na XI, lp. 31 opiekun medyczny z kategorii X na XI i IX na X, lp. 38 opiekun w ośrodku pomocy społecznej z kategorii V na VI i lp. 39 młodszy opiekun w ośrodku pomocy społecznej z kategorii IV na V. Powyższe propozycje wynikają z konieczności zrównania ww. stanowisk (z racji wykonywania zadań o podobnym charakterze) ze stanowiskiem starszy opiekun kwalifikowany w domu pomocy społecznej (lp. 18 kategoria zaszeregowania XII) i opiekun kwalifikowany w domu pomocy społecznej (lp. 26 kategoria zaszeregowania XI). Jednocześnie w lp. 9, 14, 15, 18, 25–27, 29–31 i 34 w kolumnie minimalne wymagania kwalifikacyjne w zakresie wykształcenia oraz umiejętności zawodowych wyrazy „dyplom w zawodzie” zastąpiono wyrazami „dyplom zawodowy lub dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe” zgodnie z przepisami oświatowymi. Zmiana nie powoduje określenia nowych wymagań kwalifikacyjnych dla pracowników, ale dostosowuje nazewnictwo do obecnego stanu prawnego. Nie ma zatem potrzeby zamieszczenia przepisów przejściowych w tym zakresie;
  4. w części VI „Jednostki działające w zakresie oświaty” w lp. 5 dodano stanowisko „asystent międzykulturowy” ze względu na specyfikę działań podejmowanych w szkole; przede wszystkim asystent międzykulturowy diagnozuje etapy szoku kulturowego, bariery adaptacji i integracji oraz podejmuje działania zapobiegawcze i naprawcze, a także współpracuje z rodziną i kadrą szkoły w zakresie profilaktyki i przeciwdziałania przemocy, wykluczenia i dyskryminacji;
  5. uchylenie części XXI „Schroniska dla zwierząt, ogrody zoologiczne, banki genów, ośrodki edukacji przyrodniczej, centra hodowli gatunków chronionych oraz zagrożonych, ośrodki rehabilitacji” przy jednoczesnym przeniesieniu grupy uchylonych przepisów do części I. w II. Tabeli w części D. Problem został zgłoszony przez pracowników samorządowych zatrudnionych w schronisku dla zwierząt zorganizowanym jako wydział urzędu miasta, w związku z czym pracownicy, którzy zajmowali się np. opieką nad zwierzętami, zostali zatrudnieni na stanowisku robotnik, bowiem wśród stanowisk określonych dla urzędu nie przewidziano w rozporządzeniu stanowisk niezbędnych w schronisku dla zwierząt. Nowe usytuowanie stanowisk, jako grupy stanowisk „Stanowiska techników, opiekunów zwierząt, edukatorów przyrody, stanowiska związane z ochroną zagrożonych i chronionych gatunków zwierząt i roślin, rehabilitacją”, umożliwi zastosowanie ich zarówno w urzędach, jak i samorządowych jednostkach organizacyjnych (starszy technik weterynarii, wykwalifikowany opiekun zwierząt, edukator przyrodniczy, 5 technik weterynarii, pomoc (weterynaryjna, zootechniczna), opiekun zwierząt, młodszy opiekun zwierząt).
Prawo pracy – Sprawdź aktualną listę szkoleń Sprawdź