W Dz.U. z 2024 r. pod poz. 1084 opublikowano rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z 15.7.2024 r. w sprawie obowiązku zakupu ciepła lub chłodu oraz ciepła odpadowego oraz sposobu załatwiania reklamacji w zakresie przyłączania do sieci ciepłowniczej.
Zgodnie z art. 116 ust. 1 ustawy o odnawialnych źródłach energii przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się w obszarze danej sieci ciepłowniczej obrotem ciepłem lub chłodem lub wytwarzaniem ciepła lub chłodu i jego sprzedażą odbiorcom końcowym dokonuje zakupu oferowanego mu (dalej: obowiązek zakupu):
- ciepła lub chłodu, wytworzonych w przyłączonych do tej sieci instalacjach odnawialnego źródła energii (OZE), w tym w instalacjach termicznego przekształcania odpadów, z wyłączeniem instalacji spalania wielopaliwowego stosujących paliwa kopalne,
- ciepła odpadowego
– w ilości nie większej niż zapotrzebowanie odbiorców końcowych tego przedsiębiorstwa przyłączonych do tej sieci.
Ciepło odpadowe i chłód odpadowy to niemożliwe do uniknięcia ciepło lub chłód, które są wytwarzane jako produkty uboczne w instalacjach przemysłowych lub instalacjach wytwórczych energii, lub w sektorze usług i które bez dostępu do systemu ciepłowniczego lub chłodniczego pozostałyby niewykorzystane, rozpraszając się w powietrzu lub w wodzie, w przypadku gdy jest lub będzie wykorzystywana kogeneracja lub gdy wykorzystanie kogeneracji nie jest możliwe (art. 3 pkt 20i ustawy – Prawo energetyczne).
Z rozporządzenia wynika, że obowiązek zakupu jest realizowany:
- przy zapewnieniu minimalizacji ilości strat ciepła, chłodu lub ciepła odpadowego w połączonych ze sobą urządzeniach i instalacjach, służących do przesyłania i dystrybucji ciepła, chłodu lub ciepła odpadowego ze źródeł ciepła, chłodu lub ciepła odpadowego przyłączonych do sieci ciepłowniczej;
- przed zakupem ciepła lub chłodu z innych źródeł ciepła lub chłodu, przyłączonych do sieci ciepłowniczej, niebędących instalacjami OZE, instalacjami termicznego przekształcania odpadów lub źródłami ciepła odpadowego;
- w przypadku, gdy oferowana cena ciepła, chłodu lub ciepła odpadowego jest nie wyższa niż średnioroczna z ubiegłego roku kalendarzowego cena ciepła lub chłodu z innych źródeł ciepła lub chłodu, przyłączonych do sieci ciepłowniczej, niebędących instalacjami OZE, instalacjami termicznego przekształcania odpadów lub źródłami ciepła odpadowego, powiększona o średnioroczny wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem, określony w komunikacie Prezesa GUS, dla roku poprzedzającego rok zatwierdzenia taryfy albo rok ustalenia cen dla ciepła, chłodu lub ciepła odpadowego objętych obowiązkiem zakupu (jeżeli wskaźnik ten jest ujemny, obowiązek zakupu jest realizowany, jeżeli oferowana cena ciepła, chłodu lub ciepła odpadowego jest nie wyższa niż wspomniana tu średnioroczna cena).
W przypadku gdy ciepło lub chłód zostaną wytworzone w instalacji OZE, w której są spalane biomasa, biopłyny, biogaz lub biogaz rolniczy wspólnie z innymi paliwami, obowiązek zakupu ciepła lub chłodu jest realizowany w odniesieniu do części wytworzonego ciepła lub chłodu odpowiadającej wartości energetycznej biomasy, biopłynów, biogazu lub biogazu rolniczego w łącznej wartości energetycznej wszystkich spalonych paliw zużytych do wytworzenia ciepła lub chłodu w tej instalacji.
Ustalenie rzeczywistej ilości zakupionego ciepła, chłodu oraz ciepła odpadowego następuje w sposób określony przez przedsiębiorstwo energetyczne zgodnie z § 4 rozporządzenia, tzn. na podstawie umowy sprzedaży lub umowy kompleksowej określonych w przepisach art. 5 ust. 1 i 3 ustawy – Prawo energetyczne.
Jeżeli chodzi o kontrolę warunków technicznych realizacji obowiązku zakupu, to z rozporządzenia wynika, że:
- przeprowadza się ją na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Prezesa URE, w jego siedzibie lub w siedzibie kontrolowanego przedsiębiorstwa energetycznego;
- polega ona na analizie dokumentów dotyczących realizacji obowiązku zakupu. W trakcie przeprowadzania kontroli osoba przeprowadzająca kontrolę może żądać ustnych lub pisemnych wyjaśnień w zakresie przeprowadzanej kontroli;
- z przeprowadzonej kontroli warunków technicznych realizacji obowiązku zakupu sporządza się protokół, który przedstawia się uprawnionym przedstawicielom kontrolowanego przedsiębiorstwa energetycznego;
- kontrolowane przedsiębiorstwo energetyczne ma prawo do wniesienia zastrzeżeń do treści protokołu w ciągu 14 dni od dnia, w którym przedstawiono protokół jego uprawnionym przedstawicielom.
Koszty realizacji obowiązku zakupu uwzględnia się w kalkulacji cen ciepła ustalanych w taryfach przedsiębiorstw energetycznych realizujących ten obowiązek, przyjmując, że każda jednostka zamówionej mocy cieplnej, ciepła i nośnika ciepła sprzedawanych przez dane przedsiębiorstwo energetyczne wszystkim odbiorcom końcowym przyłączonym do sieci ciepłowniczej jest równomiernie obciążona tymi kosztami, umożliwiając ustalenie jednakowych cen za zamówioną moc cieplną, ciepła i nośnika ciepła dla wszystkich odbiorców końcowych przyłączonych do danej sieci ciepłowniczej.
Na koniec rozporządzenie wskazuje, że:
- reklamację w zakresie przyłączania do sieci ciepłowniczej rozpatruje dystrybutor ciepła w ciągu 14 dni od dnia jej złożenia w formie pisemnej w postaci papierowej albo elektronicznej;
- reklamację rozpatruje się w postaci papierowej, w przypadku gdy reklamacja została złożona w postaci papierowej, a w postaci elektronicznej, w przypadku gdy składający reklamację złożył oświadczenie, że wyraża zgodę na prowadzenie sprawy w postaci elektronicznej.