W kontekście podanej problematyki należy zwrócić uwagę na możliwości jednostki samorządu terytorialnego w zakresie gospodarowania mieniem samorządowym. Wynika ona z art. 13 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami (dalej: GospNierU), gdzie postanowiono, że z zastrzeżeniem wyjątków wynikających z ustaw, nieruchomości mogą być przedmiotem obrotu. W szczególności nieruchomości mogą być przedmiotem sprzedaży, zamiany i zrzeczenia się, oddania w użytkowanie wieczyste, w najem lub dzierżawę, użyczenia, oddania w trwały zarząd, a także mogą być obciążane ograniczonymi prawami rzeczowymi, wnoszone jako wkłady niepieniężne (aporty) do spółek, przekazywane jako wyposażenie tworzonych przedsiębiorstw państwowych oraz jako majątek tworzonych fundacji.
Kluczowe znaczenie mają tutaj przepisy zawarte w art. 35 GospNierU. W ust. 1 postanowiono, że właściwy organ sporządza i podaje do publicznej wiadomości wykaz nieruchomości przeznaczonych do zbycia lub oddania w użytkowanie, najem, dzierżawę lub użyczenie. Wykaz ten wywiesza się na okres 21 dni w siedzibie właściwego urzędu, a także zamieszcza się na stronach internetowych właściwego urzędu. Starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, przekazuje wykaz wojewodzie, w celu jego zamieszczenia na stronie podmiotowej wojewody w Biuletynie Informacji Publicznej przez okres 21 dni. Informację o zamieszczeniu wykazu właściwy organ podaje do publicznej wiadomości przez ogłoszenie w prasie lokalnej o zasięgu obejmującym co najmniej powiat, na terenie którego położona jest nieruchomość.
Zgodnie z art. 35 ust. 2 pkt 6 GospNierU w wykazie, o którym mowa w ust. 1 i 1a, określa się cenę nieruchomości. Nadto, z art. 67 ust. 1 wynika, że cenę nieruchomości ustala się na podstawie jej wartości, natomiast zgodnie z art. 156 ust. 1 rzeczoznawca majątkowy sporządza na piśmie opinię o wartości nieruchomości w formie operatu szacunkowego.
Analiza przywołanego zagadnienia każe uwzględnić stanowisko wyrażone w wystąpieniu pokontrolnym RIO w Katowicach (znak WK.610/18/4/23), skierowanym do jednej z gmin województwa śląskiego, opublikowanym na stronie RIO 4.10.2023 r.
W stanie faktycznym ww. sprawy ustalono następującą nieprawidłowość: „W dniu 2 marca 2023 r. sporządzono wykaz nieruchomości przeznaczonych do zbycia w drodze bezprzetargowej w formie wkładu niepieniężnego do spółki z o.o. oznaczonych jako działki nr: 860/188, 860/190, 860/191, 860/192, 860/193, 860/194 położonych w (….) pomimo że na dzień przygotowania tego wykazu nie została określona wartość nieruchomości w formie operatu szacunkowego, na podstawie której powinna zostać wskazana w ww. wykazie cena nieruchomości”.
Natomiast w ramach wniosku pokontrolnego nakazano wzmocnić nadzór nad pracownikami w zakresie sporządzania wykazów nieruchomości przeznaczonych do zbycia, stosownie do art. 35 ust. 1 i ust. 2 pkt 6 w związku z art. 67 ust. 1, art. 7 i art. 156 ust. 1 GospNierU.
Ustalenia kontrolne RIO są więc uzasadnione. Wójt gminy jako podmiot gospodarujący mieniem komunalnym powinien zapewnić właściwe wykonywanie przepisów w zakresie gospodarowania mieniem, m.in. w kontekście określania wartości nieruchomości w formie operatu szacunkowego na potrzeby wykazu nieruchomości.