
Ze względu na złożoną konstrukcję przedmiotowego stosunku prawnego, jego analiza prowadzona była co najmniej na dwóch płaszczyznach: publicznoprawnej i obligacyjnej. Osoby pełniące funkcję centralnych organów administracji rządowej pełnią rolę publiczną kierując w tej sferze wyodrębnionymi dziedzinami spraw.
Fragment tekstu z poradnika:
Zobacz także:Rozdział I. Pełnienie funkcji centralnych organów administracji rządowej
§ 2 Administracja publiczna
W ustroju polskiej współczesnej administracji publicznej można wyróżnić trzy jej obszary, które określane są mianem podmiotowych. Obszary te stanowią: administracja rządowa, administracja państwowa (nazywana również administracją państwową nierządową) oraz samorząd terytorialny (administrację samorządową).
- Pojęcie i zakres administracji publicznej
Obecnie pod pojęciem administracji publicznej rozumie się zespół działań, czynności i przedsięwzięć zarówno organizatorskich, jak i wykonawczych prowadzonych na rzecz realizacji interesu publicznego przez różne podmioty, organy i instytucje na podstawie ustawy i w określonych prawem formach.W literaturze przyjmuje się, że system tworzący administrację publiczną jest systemem uregulowanym prawnie, działającym w sposób sformalizowany. Jest to system szeroko rozbudowany w zakresie przedmiotu działania, a w konsekwencji również pod względem organizacyjnym, oparty na czynniku profesjonalnym i ukształtowanym hierarchicznie (z uwzględnieniem odrębności niektórych jej podsystemów i podmiotów), z zarysowaną silnie specjalizacją i ciągłymi problemami wewnętrznej koordynacji. Pojęcie administracji publicznej można rozważać również na płaszczyźnie podmiotowej. I tak, przez administrację publiczną w ujęciu podmiotowym należy rozumieć zbiór administrujących (wykonujących administrację publiczną ujmowaną przedmiotowo). Tego rodzaju optyka badawcza pozwala różnicować preferowany punkt widzenia, a ten, w przedstawionym ujęciu, oznacza pewien szczególny układ organizacyjny, którego podstawowym elementem staje się człowiek (zespoły ludzi). Mając powyższe na uwadze, już na początku rozważań, należy podkreślić, że człowiek (osoba pełniąca np. funkcję organu administracji publicznej) stanowi warunek sine qua non wykonywania zadań i kompetencji przypisanych poszczególnym elementom struktury organizacyjnej administracji publicznej, natomiast nie przesądza o ich istnieniu. Odwołując się do dalszych poglądów doktryny, należy podkreślić, że pojęcie „administracji publicznej” rozważane jest także w ujęciu organizacyjnym
(podmiotowym), materialnym (przedmiotowym) i formalnym. W ujęciu organizacyjnym administrację publiczną stanowi ogół podmiotów – różnego typu jednostek organizacyjnych administracji, a więc organy administracji i inne podmioty wykonujące określone funkcje z zakresu administracji publicznej,
składające się na elementy struktury organizacyjnej administracji publicznej. Oznacza to, że elementami składowymi administracji publicznej są wyodrębnione, na różnych zasadach, jednostki organizacyjne o zróżnicowanym charakterze i zakresie wykonywanych zadań publicznych. Innymi słowy, kształt administracji publicznej w ujęciu organizacyjnym, wyznaczają realizowane przez nią zadania publiczne, a w ramach tak rozumianej administracji publicznej będą działały różne jednostki organizacyjne, w tym organy rządowe (centralne organy administracji rządowej).
- Nawiązanie stosunku pracy na podstawie powołania z zastępcą wójta i skarbnikiem
- Ponowne powołanie na stanowisko kierownika samorządowej instytucji kultury
- Zmiana warunków wynagradzania pracowników powołanych, wójta, pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę
- Prawo do „trzynastki” a nieobecności chorobowe pracownika zatrudnionego na podstawie powołania
- Różne formy zatrudnienia członka zarządu spółki a wynagrodzenie i składki ZUS
- Odmowa przyjęcia odwołania ze stanowiska
- Odwołanie zastępcy burmistrza
Więcej o zagadnieniach kadrowo-płacowych znajdziesz w module Kadry i płace >>