
W 2018 roku weszło w życie m.in. rozporządzenie w sprawie poziomów ograniczenia składowania masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji, a co za tym idzie zmienił się sposób obliczania osiągnięcia tego parametru przez gminę. Oznacza to, że JST będę musiały przygotować sprawozdania za rok 2017 do urzędów marszałkowskich i WIOŚ już w oparciu o nowy model obliczeniowy, który uwzględni w dużo większym stopniu m.in. zmianę sytuacji demograficznej gminy.
W książce w sposób praktyczny opisane są zasady wypełniania poszczególnych rubryk sprawozdania wójta/burmistrza/prezydenta miasta/zarządu związku międzygminnego z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi za dany rok kalendarzowy. Sprawozdanie jest przekazywane marszałkowi województwa i wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska w terminie do 31 marca roku następującego po roku, którego dotyczy.
Publikacja odpowiada na najczęstsze pytania pracowników merytorycznie odpowiedzialnych za sprawozdawczość gmin/związków międzygminnych dotyczące:
- niejednoznacznych zasad pozyskiwania danych do sprawozdania (podmioty odbierające odpady, PSZOK-i, Punkty skupu surowców wtórnych, akcje w szkołach, dane z RIPOK-ów);
- stosowania nowych wzorów dot. obliczania redukcji składowania odpadów ulegających biodegradacji (skąd pozyskiwać i jakie dane dot. parametrów składowanych odpadów);
- zasad obliczania poziomów recyklingu surowców wtórnych,
- zasad weryfikacji sprawozdania od podmiotów odbierających;
- zasad zaokrąglania danych liczbowych,
- klasyfikowania odpadów – kody,
- uznawania jaki proces jest tylko odzyskiem a jaki odzysk jest już recyklingiem.
Fragment tekstu z poradnika:
- Zachowanie terminu
Na podstawie ZmOdpadyU17 sprawozdania będą przekazywane za pośrednictwem bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. ZmOdpadyU17 weszła w życie 6.1.2018 r., jednak przepis o sposobie składania sprawozdań poprzez bazę stosuje się pierwszy raz do sprawozdań za 2019 rok.
Do tego czasu sprawozdania mogą być składane osobiście w biurze podawczym danej gminy, za pośrednictwem polskiej placówki pocztowej operatora wyznaczonego zgodnie z PrPoczt lub w formie dokumentu elektronicznego.
Po nowelizacji CzystGmU, terminy do złożenia sprawozdań uważa się za zachowane, jeżeli przed ich upływem sprawozdanie zostało:
nadane w polskiej placówce pocztowej operatora wyznaczonego w rozumieniu PrPoczt lub
2) wysłane w formie dokumentu elektronicznego do właściwego wójta, burmistrza lub prezydenta miasta, marszałka województwa oraz ministra właściwego do spraw środowiska, a nadawca otrzymał urzędowe poświadczenie odbioru.
Wprowadzenie powyższego rozwiązania będzie miało kluczowe znaczenie dowodowe w postępowaniach prowadzonych w sprawie niezłożenia lub nieterminowego złożenia sprawozdania.
- Wezwanie do uzupełnienia lub korekty sprawozdania
Ustawodawca w art. 9p CzystGmU upoważnił wójtów, burmistrzów i prezydentów miast do stosowania – w ramach procedury weryfikacji danych zawartych w sprawozdaniach – wezwań do okazania dokumentów sporządzonych na potrzeby ewidencji odpadów oraz dokumentów potwierdzających osiągnięcie poziomów, a w razie nierzetelności sprawozdań – do ich uzupełnienia lub poprawiania. Zastosowanie tego przepisu dotyczy sprawozdań składanych przez podmioty:
odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,
2) prowadzące punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych,
3 zbierające odpady stanowiące frakcje odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła,
4) odbierające nieczystości ciekłe od właścicieli nieruchomości.
Istotą art. 9p CzystGmU jest dążenie do pozyskania w sprawozdaniach danych prawdziwych, dokładanych i autentycznych. Jeżeli zatem wójt, burmistrz lub prezydent miasta uzna, po dokonaniu wstępnej weryfikacji treści sprawozdania, że dane zawarte w sprawozdaniu wymagają uzupełnienia lub poprawienia, powinien wezwać podmioty składające sprawozdanie do uzupełnienia lub poprawienia sprawozdań w terminie 14 dni.
W orzecznictwie sądów administracyjnych wskazuje się, że celem wezwań do przedłożenia poprawionych sprawozdań jest umożliwienie podmiotowi zobowiązanemu poprawienia ich zgodnie z żądaniem organu. Tym samym takie wezwanie powinno zostać wyartykułowane czytelnie, ze wskazaniem właściwej podstawy prawnej, a także powinno zawierać pouczenie o konsekwencjach niezastosowania się do wezwania (m.in. wyrok WSA w Szczecinie z 5.11.2015 r., II SA/Sz 481/15, Legalis).
Zobacz także:
- Dostosowanie regulaminu utrzymania czystości i porządku w gminie do obowiązujących zasad selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów
- Postępowanie gminy przy gromadzeniu przez mieszkańców odpadów w sposób niezgodny z regulaminem
- Podstawa prawna decyzji wymierzającej karę pieniężną przedsiębiorcy odbierającemu odpady komunalne od właścicieli nieruchomości w gminie
- Obowiązek selektywnego zbierania odpadów w regulaminie czystości i porządku w gminie
Więcej o decyzjach w postępowaniu administracyjnym znajdziesz w module Gospodarka komunalna i ochrona środowiska