Organ dotujący nie może sprawdzać racjonalności wydatkowania środków z dotacji oświatowej.
Zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych (dalej: FinZadOśwU) organ dotujący ma prawo kontrolować prawidłowość pobrania i wykorzystania dotacji udzielonych zgodnie z art. 15-21, art. 25, art. 26, art. 28-31a i art. 32FinZadOśwU. Osoby upoważnione do przeprowadzenia kontroli mają prawo wstępu do przedszkoli, innych form wychowania przedszkolnego, szkół i placówek oraz wglądu do prowadzonej przez nie dokumentacji organizacyjnej, finansowej i dokumentacji przebiegu nauczania w związku z przekazaną dotacją. Zgodnie z art. 35 ust. 1 FinZadOśwU dotacje, o których mowa w art. 15-21, art. 25, art. 26, art. 28-31a i art. 32 FinZadOśwU, są przeznaczone na dofinansowanie realizacji zadań placówek wychowania przedszkolnego, szkół lub placówek w zakresie kształcenia, wychowania i opieki, w tym kształcenia specjalnego i profilaktyki społecznej.
W orzecznictwie administracyjnym funkcjonuje pogląd, że „każdy wydatek po niesiony na cele działalności szkoły” należy interpretować w kontekście zasady wyrażonej w art. 44 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, że wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny. Podmiot nie włada dotacją jak właściciel, bez ograniczeń, lecz przeciwnie, może ją wy korzystać jedynie w sposób ściśle określony w FinZadOśwU. Zatem to po stronie organu dotującego jest ocena, czy dotacja służyła wskazanym w art. 35 FinZadOśwU celom (wyr. WSA w Szczecinie z 1.6.2022 r. sygn. I SA/Sz 214/22).
Niemniej w ocenie autora brak jest podstaw do kwestionowania wydatku na łączną kwotę 8000,00 na nagłośnienie. Brak jest również podstaw aby organ dotujący narzucał organowi prowadzącymi niepubliczną jednostkę sposób postępowania przy dokonywaniu wydatków, w tym do występowania z zapytaniami ofertowymi do przyszłych usługodawców przedszkola. Nie można również narzucać podmiotowi niepublicznemu, że lepiej kupić sprzęt muzyczny który zostanie na wyposażeniu placówki aniżeli korzystać z takich usług. Po stronie podmiotu niepublicznego może być brak osoby umiejącej obsłużyć taki sprzęt, itp.