W Dz.U. z 2019 r. pod poz. 2294 opublikowano ustawę z 16.10.2019 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw.
Zmiany wprowadzono przede wszystkim w ustawie z 17.2.2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 700 ze zm.; dalej: InformPodPublU). Wprowadzono w niej m.in. przepisy dotyczące rejestru danych kontaktowych osób fizycznych (rozdział 3a, art. 20h–20o InformPodPublU).
Zgodnie z nowymi przepisami minister właściwy do spraw informatyzacji (obecnie Minister Cyfryzacji) prowadzi rejestr danych kontaktowych osób fizycznych (RDK). Prowadzenie RDK danych kontaktowych ma na celu ułatwienie:
Do RDK swoje dane kontaktowe mogą przekazać osoby pełnoletnie, posiadające pełną zdolność do czynności prawnych. Dane kontaktowe nie są wykorzystywane w celu kontaktu z osobami fizycznymi w zakresie związanym z prowadzoną przez nie działalnością gospodarczą. RDK prowadzi się przy użyciu systemu teleinformatycznego i wprowadza się do niego: PESEL, imię i nazwisko, a także adres poczty elektronicznej lub numer telefonu komórkowego.
Podstawą przetwarzania danych osobowych w rejestrze danych kontaktowych jest zgoda osoby, której dane dotyczą. Przekazywane dane są wprowadzane do rejestru danych kontaktowych po potwierdzeniu ich poprawności oraz przyporządkowaniu do osoby, której dane dotyczą, realizowanym przy użyciu jednorazowego kodu wysłanego odpowiednio na przekazany do tego rejestru adres poczty elektronicznej lub numer telefonu komórkowego.
Udostępnienie danych, odmowa udostępnienia danych oraz cofnięcie dostępu do danych zgromadzonych w rejestrze danych kontaktowych następuje w drodze decyzji administracyjnej, co jednak nie dotyczy organu gminy.
Poza tym, warto zwrócić uwagę na inne kwestie związane z prowadzeniem rejestrów publicznych. Z art. 14 InformPodPublU (w obecnym brzmieniu) wynika, że podmiot publiczny prowadzący rejestr publiczny ma obowiązek:
Nowelizacja dodaje nowe przepisy (ust. 3–8 do art. 14 InformPodPublU), które dotyczą podmiotów prowadzących rejestry publiczne, o których mowa w art. 2 ust. 1, 5 i 6 InformPodPublU, czyli:
Zgodnie z nowymi przepisami:
* Pola wymagane
Zasady przetwarzania danych osobowych: Administratorem danych osobowych jest Wydawnictwo C.H.Beck sp. z o.o., Warszawa, ul. Bonifraterska 17, kontakt: daneosobowe[at]beck.pl. Dane przetwarzamy w celu marketingu własnych produktów i usług, w celach wskazanych w treści zgód, jeśli były wyrażane, w celu realizacji obowiązków prawnych, oraz w celach statystycznych. W sytuacjach przewidzianych prawem, przysługują Ci prawa do: dostępu do swoich danych, otrzymania ich kopii, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Pełne informacje w Polityce prywatności.