Projekt ustawy określa:
- zadania ochrony ludności w czasie pokoju i w czasie wojny;
- organy i podmioty realizujące zadania ochrony ludności;
- zasady planowania ochrony ludności i obrony cywilnej;
- zasady funkcjonowania systemu wykrywania zagrożeń, ostrzegania, powiadamiania i alarmowania o zagrożeniach;
- zasady użytkowania i ewidencjonowania obiektów zbiorowej ochrony;
- zasady funkcjonowania i organizację obrony cywilnej oraz sposób powoływania personelu do obrony cywilnej;
- finansowanie ochrony ludności i obrony cywilnej.
Z informacji rządowych wynika, że konstrukcję systemu ochrony ludności oparto o istniejące struktury, aby optymalnie wykorzystać istniejące zasoby, obejmujące w szczególności potencjał Państwowej Straży Pożarnej, ochotniczych straży pożarnych, struktur zarządzania kryzysowego, systemu powiadamiania ratunkowego, Państwowego Ratownictwa Medycznego, podmiotów leczniczych oraz organizacji pozarządowych.
Zaproponowano zasadę pomocniczości i wsparcia organów poszczególnych szczebli zarządzania bezpieczeństwem powszechnym. Ma ona mieć zastosowanie w przypadku, gdy określone zadanie nie może być kompleksowo wykonane na danym poziomie.
Ważnym elementem nowych przepisów ma być też wzmocnienie społecznej odporności, czyli przygotowanie społeczeństwa do właściwych zachowań w sytuacjach zagrożenia. Chodzi tu o działania, jak np. edukacja dla bezpieczeństwa, szkolenia i ćwiczenia, społeczne kampanie informacyjne oraz samoedukacja. Ważna jest tu też rola obywateli, organizacji pozarządowych oraz zawodowych służb ratowniczych.
Zadania ochrony ludności mają wykonywać organy i podmioty ochrony ludności, w zależności od rodzaju i skali zagrożeń i właściwości organu lub podmiotu, na zasadach subsydiarności. Natomiast podmioty ochrony ludności będą obowiązane do współpracy z organami ochrony ludności, stosownie do swoich możliwości, kompetencji, obszaru i zakresu działania.
Zadania ochrony ludności mają na celu zapewnienie bezpieczeństwa ludności przez ochronę życia i zdrowia ludzi, mienia, infrastruktury niezbędnej dla zaspokojenia potrzeb bytowych, dziedzictwa kulturowego i środowiska w sytuacji zagrożenia naturalnego, wywołanego działalnością człowieka lub awarią techniczną.
Organami ochrony ludności będą:
- wójt (burmistrz, prezydent miasta),
- starosta,
- marszałek województwa,
- wojewoda,
- ministrowie kierujący działami administracji rządowej,
- minister spraw wewnętrznych.
Natomiast podmiotami ochrony ludności mają być m.in.:
- Rządowe Centrum Bezpieczeństwa,
- jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej,
- ochotnicze straże pożarne,
- służby, inspekcje i straże,
- Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych,
- podmioty lecznicze,
- społeczne organizacje ratownicze,
- podmioty gospodarcze zapewniające podstawowe usługi społeczne.
W ramach roli przypisanej ministrowi spraw wewnętrznych projekt przewiduje wzmocnienie jego roli oraz wojewodów w zakresie współpracy z administracją samorządową. Jednym z najbardziej istotnych elementów porządkujących będzie zmniejszenie liczby dokumentów planistycznych. Ponadto minister ma:
- odpowiadać za koordynację podejmowanych działań z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej;
- mieć przyznane szereg narzędzi prawnych, organizacyjnych, jak i finansowych pozwalających na sprawne wykonywanie zadań w poszerzonym wymiarze (obecnie minister kieruje zarządzaniem kryzysowym jedynie w sytuacjach wymagających natychmiastowego działania);
- przejąć nadzór nad systemami ostrzegania i alarmowania;
- być odpowiedzialny za zapewnienie warunków do organizowania szkoleń na poziomie centralnym, w ramach jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej (dotyczy to w szczególności kształcenia kadr na potrzeby ochrony ludności oraz prowadzenia prac naukowo-badawczych w tym zakresie).
Projekt opisuje także wykrywanie zagrożeń, ostrzeganie, powiadamianie i alarmowanie o zagrożeniach. Założono, że zagrożenia dla ludności wykrywane są za pomocą systemu wykrywania zagrożeń integrującego m.in.:
- system wykrywania skażeń Sił Zbrojnych RP – nadzorowany przez Ministra Obrony Narodowej,
- sieci i systemy nadzoru epidemiologicznego i kontroli chorób zakaźnych,
- system stacji wczesnego wykrywania skażeń promieniotwórczych i placówek prowadzących pomiary skażeń promieniotwórczych,
- system wykrywania i alarmowania o zagrożeniach uderzeniami z powietrza.
Ponadto, wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta, wojewoda i minister spraw wewnętrznych mają opracowywać plany przemieszczenia (ewakuacji) ludności do miejsc bezpiecznych odpowiednio na obszarze gminy, powiatu, województwa i kraju, które będą stanowiły załącznik funkcjonalny do planów zarządzania kryzysowego sporządzanych przez te organy. Plany te mają zawierać, m.in.:
- liczbę osób przewidzianych do ewakuacji na danym obszarze,
- wykaz dóbr kultury i dziedzictwa narodowego przewidzianych do ewakuacji na danym obszarze,
- wykaz dróg i linii kolejowych przewidzianych do wykorzystania podczas ewakuacji,
- wykaz miejsc zakwaterowania przygotowanych na potrzeby przyjęcia ludności ewakuowanej, niezbędnych sił i środków transportowych niezbędnych do przeprowadzenia ewakuacji na danym obszarze.
Na finansowanie zadań z zakresu ochrony ludności mają być przeznaczane corocznie środki w wysokości nie niższej niż 0,3% PKB.