Ustawy samorządowe. Nowe instytucje. Analiza z przykładami i wzorami dokumentów
- W książce Autor szczegółowo komentuje wprowadzone do ustaw samorządowych nowe instytucje takie jak: obywatelska inicjatywa uchwałodawcza, budżet obywatelski, raport o stanie jednostki samorządu terytorialnego, indywidualne uprawnienia kontrolne radnego, komisja skarg, wniosków i petycji.
- W książce w pogłębiony sposób omówiono także nowe regulacje dotyczące obsługi organu stanowiącego i jej organizacji, głosowania, transmisji i utrwalania obrad rad i sejmików oraz klubów radnych i ich uprawnień.
- W książce – oprócz szczegółowej wykładni nowych przepisów ustaw samorządowych – zamieszczono liczne wzory uchwał i przepisów, które muszą być wprowadzone do statutów jednostek samorządu terytorialnego. Posłużenie się wzorami zawartymi w książce ułatwi wdrożenie nowych przepisów.
Fragment tekstu z poradnika:
1. Rodzaje głosowań
Art. 14 ust. 2–4 SamGminU (art. 13 ust. 1a–1c SamPowiatU, art. 19 ust. 1a–1c SamWojU)
- Głosowania jawne na sesjach rady (sejmiku województwa) odbywają się za pomocą urządzeń umożliwiających sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowań radnych.
- W przypadku gdy przeprowadzenie głosowania w sposób określony w ust. 2 (1a) nie jest możliwe z przyczyn technicznych przeprowadza się głosowanie imienne.
- Imienne wykazy głosowań radnych podaje się niezwłocznie do publicznej wiadomości w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy (powiatu, województwa) oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty na obszarze gminy (powiatu, województwa).
Na gruncie przepisów SamGminU, SamPowiatU i SamWojU można wyróżnić trzy rodzaje głosowań w radzie (sejmiku):
1) głosowanie jawne (art. 14 ust. 1 SamGminU, art. 13 ust. 1 SamPowiatU, art. 19 ust. 1 SamWojU),
2) głosowanie imienne (np. art. 28a ust. 5 SamGminU, art. 13 ust. 1b SamPowiatU) lub jawne imienne (art. 19 ust. 1 SamWojU),
3) głosowanie tajne (np. art. 19 ust. 1 SamGminU, art. 27 ust. 2 i 3 SamPowiatU, art. 20 ust. 1 SamWojU).
Głosowanie jawne obejmuje taki sposób jego przeprowadzenia, że możliwe jest ustalenie w czasie, w którym się ono odbywa, treści głosów poszczególnych radnych przez obserwację samego procesu głosowania, np. podnoszenia rąk czy korzystania z urządzeń do głosowania, a próba uzyskania takiej informacji nie stanowi naruszenia prawa. Głosowanie jawne jest podstawową formą głosowania w radzie (sejmiku). Zgodnie bowiem z art. 14 ust. 1 SamGminU (art. 13 ust. 1 SamPowiatU, art. 19 ust. 1 SamWojU) uchwały rady (sejmiku) zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowego składu rady, w głosowaniu jawnym, chyba że SamGminU (SamPowiatU, SamWojU) stanowi inaczej. Głosowanie imienne polega natomiast na wyraźnym powiązaniu oddania głosu określonej treści z podaniem w sposób publiczny imienia i nazwiska radnego, który dokonuje tej czynności. Ten sposób głosowania obejmuje więc w szczególności oddanie głosu przez ustne podanie przez radnego imienia i nazwiska oraz treści oddanego głosu. Głosowanie imienne nie może być utożsamiane z głosowaniem jawnym, ponieważ ustawodawca w jednym akcie normatywnym posługuje się oboma tymi pojęciami. Oznacza to, że nie można nadawać im tego samego znaczenia. Głosowanie tajne z kolei obejmuje taki sposób oddania głosu przez radnego, który wyłącza możliwość ustalenia jego treści zarówno w czasie głosowania, jak i po jego zakończeniu, a próba uzyskania informacji w tym zakresie stanowi naruszenie prawa.
2. Głosowanie za pomocą urządzeń
Przepis art. 14 ust. 2 SamGminU (art. 13 ust. 1a SamPowiatU, art. 19 ust. 1a SamWojU) określa podstawową formę przeprowadzania głosowań jawnych na sesjach rady (sejmiku). Stanowi ją głosowanie za pomocą urządzeń umożliwiających sporządzenie i utrwalenie imiennego wykazu głosowań radnych. Oznacza to, że wszystkie głosowania jawne w radzie (sejmiku) muszą być przeprowadzane z wykorzystaniem urządzeń technicznych, które pozwalają zarówno na ustalenie w czasie rzeczywistym treści głosów oddanych przez poszczególnych radnych, jak i na odtworzenie tych danych w przyszłości. Wykorzystywanie tych urządzeń jest obligatoryjne. Wynikają stąd dwa obowiązki:
1) zakupu i zainstalowania tych urządzeń, który obciąża organ wykonawczy jako podmiot odpowiedzialny za prowadzenie bieżących spraw JST i kierownika jej urzędu (wójta, burmistrza, prezydenta miasta, starostę, marszałka województwa),
2) stosowania wspomnianych urządzeń we wszystkich głosowaniach jawnych, który obciąża przewodniczącego rady (sejmiku) jako podmiotu organizującego prace rady (sejmiku) i prowadzącego jego obrady.
Naruszenie powyższych obowiązków może być jednak oceniane wyłącznie na płaszczyźnie politycznej.
Zobacz także:
- Administrator danych osobowych zawartych w spisie wyborców
- Nagrywanie czynności komisji wyborczych bez dodatkowych upoważnień
- Kandydat sprawujący urząd nie odmówi swoich danych służbowych
- Przetwarzanie danych zawartych w spisie wyborców przez członków komisji wyborczej
- Zmiana siedziby lokalu obwodowej komisji wyborczej
Więcej o samorządzie w module Ustrój i organizacja>>