Praktycznie o prawie administracyjnym

Praktycznie o prawie administracyjnym

  • Publikacja została poświęcona osobom pełniących służbę publiczną, w szczególności administracji publicznej, a także zagadnieniom z zakresu określanego na ogół jako etyka (etyka służby publicznej, etyka w administracji publicznej, etyka urzędnicza itp.).
  • Niniejsza pozycja to nieodzowna pomoc dla praktyków, w szczególności sędziów sądów administracyjnych, a w sprawach dyscyplinarnych sędziów właściwych w ich zakresie, radców prawnych, adwokatów, doradców podatkowych, rzeczników patentowych, urzędników administracji publicznej i innych osób w służbie publicznej, w tym członków organów samorządu terytorialnego i samorządu zawodowego.
  • Stanowi ona również nieocenioną bazę wiedzy dla doktorantów, aplikantów zawodów prawniczych w trakcie odbywania aplikacji i tych, którzy przygotowują się do egzaminu końcowego, a także zainteresowanych tematem studentów.

Fragment z książki:

Etyka urzędnicza i etyka służby publicznej 2016, wyd. 1

Rozdział V. Polityczne wsparcie i ograniczenia etyki urzędniczej

§ 16. Infrastruktura etyczna jako polityka administracyjna

1 Problematyka polityczna jest niezwykle doniosła dla etyki urzędniczej. Jak była już o tym mowa w poprzednich rozdziałach, przejawia się to na wielu poziomach. W pierwszej kolejności samo formułowanie jej normatywnych koncepcji nie może odbyć się bez uwzględnienia różnego rodzaju ujęć istoty i funkcji prawnych oraz ustrojowych administracji publicznej. Oznacza to, że konieczne jest sięganie w tej dziedzinie nie tylko do teorii z zakresu nauk administracyjnych i prawa administracyjnego, ale także do nauk politycznych i filozofii polityki. Dlatego też szczególną uwagę w niniejszym tomie poświęcono różnym koncepcjom etyki urzędniczej w perspektywie teorii demokracji. Niewątpliwie wyznaczają one ogólną ramę dla bardziej praktycznych rozwiązań. W dalszej kolejności doniosłość problematyki politycznej staje się wyraźna w związku z omawianiem koncepcji infrastruktury etycznej administracji publicznej jako formy instytucjonalizacji etyki urzędniczej.

Spośród różnych możliwych sposobów pojmowania owej infrastruktury na pewno kluczowe jest holistyczne spojrzenie PUMA. Nieprzypadkowo wśród elementów infrastruktury na pierwszym miejscu wymienia się wolę polityczną, podkreślając, że politycy powinni kłaść nacisk na etykę w służbie publicznej, dawać dobry przykład i wspierać właściwie postępowanie przy pomocy współmiernych środków. Oznacza to, że problematyka polityczna nie jest więc tylko ważna w rozważaniach teoretycznych, ale ma charakter bardzo praktyczny.

 

 

Zobacz także:

 

Więcej w module Postępowanie administracyjne i egzekucyjne>>

 




 

Nasza oferta

Masz pytanie dotyczące naszej oferty?

 
Zadzwoń     22 311 22 22

lub zostaw numer telefonu

oraz e-mail

Chcę otrzymywać informacje o promocjach
i nowościach z wykorzystaniem:

adresu e-mail
numeru telefonu

Zasady przetwarzania danych osobowych:
Administrator Danych | Uzyskanie informacji o przetwarzaniu danych osobowych | Pozyskanie danych i cel ich przetwarzania | Odbiorcy danych | Czas przechowywania danych | Uprawnienia w zakresie przetwarzanych danych i dobrowolność podania danych | Przetwarzanie danych osobowych w sposób zautomatyzowany

Wyślij >>
Testuj bezpłatnie

Wydawnictwo C.H.Beck
ul. Bonifraterska 17
00-203 Warszawa
Tel: 22 311 22 22
E-mail: legalis@beck.pl
NIP: 522-010-50-28, KRS: 0000155734
Sąd Rejonowy dla miasta stołecznego Warszawy
w Warszawie Kapitał Spółki: 88 000 zł