W książce szczegółowo skomentowano funkcjonowanie wszystkich kont dla JST, jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych, opierając się o przepisy funkcjonujące od stycznia 2018 r. Publikacja zawiera również przykładowy wzór zarządzenia kierownika jednostki ustalającego zasady (politykę) rachunkowości oraz wzór załącznika dotyczącego metod wyceny aktywów i pasywów w ciągu roku i na dzień bilansowy oraz ustalania wyniku finansowego. Wzorcowy opis funkcjonowania wszystkich kont zamieszczony w książce z pewnością pomoże księgowym w modyfikacji „starego” ZPK w celu dostosowania go do nowych wytycznych.
Zmiany w szczególności dotyczą:
1) dodania do katalogu definicji pojęcia jednostki nadrzędnej;
2) dopuszczenia prowadzenia ewidencji prowadzonej na kontach pozabilansowych w inny sposób niż określony w załączniku Nr 3, ustalony przez jednostkę pod warunkiem, że zapewni wykonanie obowiązków sprawozdawczych wynikających z odrębnych przepisów;
3) zmiany w sprawozdawczości finansowej, w tym dodania informacji dodatkowej powodującej dostosowanie ewidencji do tych zmian;
4) dostosowania zasad budowy zakładowego planu kont, zwłaszcza ewidencji pozabilansowej oraz funkcjonowania konta 130 „Rachunek bieżący jednostki”, do specyficznych zasad funkcjonowania niektórych systemów informatycznych, przede wszystkim platformy informatycznej SAP;
5) zmiany opisu funkcjonowania kont: 226 „Należności długoterminowe”, 245 „Wpływy do wyjaśnienia”, 820 „Rozliczenie wyniku finansowego” oraz 870 „Obowiązkowe obciążenia wyniku finansowego”.
Fragment tekstu z poradnika:
W zależności od rozmiarów gospodarki budżetowej JST w praktyce przyjmowane są różne rozwiązania prowadzenia ewidencji księgowej w budżecie i urzędzie JST:
1. Prowadzona jest odrębna rachunkowość budżetu i urzędu jako jednostki budżetowej. Rachunek bankowy budżetu pełni także funkcje przypisane rachunkowi bankowemu bieżącemu urzędu jako jednostki budżetowej. Na rachunek bieżący budżetu wpływają bezpośrednio lub z kasy urzędu wszystkie dochody własne urzędu i z rachunku budżetu są realizowane wydatki objęte planem finansowym wydatków urzędu. Jeżeli urząd JST nie posiada wyodrębnionego rachunku bankowego dla jednostki budżetowej, to ewidencja analityczna w zakresie dochodów i wydatków własnych urzędu powinna być prowadzona do konta 133 „Rachunek budżetu”.
2. System mieszany – polegający na tym, że w urzędzie jako jednostce budżetowej rachunek bieżący służy do realizacji operacji związanych z planem finansowym wydatków jednostki budżetowej, całość dochodów własnych w urzędzie realizowana jest zaś za pośrednictwem rachunku budżetu lub odwrotnie – w urzędzie, jako jednostce budżetowej, rachunek bieżący służy do realizacji operacji związanych z planem finansowym dochodów budżetowych jednostki budżetowej, całość wydatków budżetowych urzędu realizowana jest zaś za pośrednictwem rachunku budżetu.
W urzędach, w których funkcjonuje tylko rachunek budżetu lub w których rola rachunku bankowego urzędu ograniczona jest do rejestrowania operacji związanych z planem finansowym wydatków urzędu lub dochodów budżetowych, należy równolegle dokonywać zapisów w urządzeniach księgowych budżetu i w urządzeniach księgowych urzędu jako jednostki budżetowej.
Plan kont dla budżetu JST może być uzupełniony w miarę potrzeby o właściwe konta planu kont dla jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.
Integralną częścią ewidencji księgowej urzędu jest ewidencja podatków i jest ona prowadzona z wykorzystaniem kont syntetycznych planu kont urzędu jako jednostki budżetowej.
Zobacz także:
- Ewidencja kosztów w księgach urzędu gminy na przełomie roku
- Klasyfikacja dotacji celowej dla mieszkańców gminy w JST
- Ewidencja księgowa gruntów samorządu terytorialnego oddanych w użytkowanie wieczyste
- Pierwsze wyposażenie jednostki budżetowej w ewidencji księgowej
- Korekta błędnej wartości początkowej wartości niematerialnej i prawnej
- Bilans z wykonania budżetu JST – konto 139
Więcej o polityce rachunkowości znajdziesz w module Finanse publiczne, księgowość i podatki >>