Zasady podawania do publicznej wiadomości wyników postępowania rekrutacyjnego do publicznego przedszkola (a także innych placówek oświatowych) regulują przepisy ustawy z 7.9.1991 r. o systemie oświaty (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 2156 ze zm.; dalej: SysOświatU).
Jak zauważa w swoim wystąpieniu GIODO, postępowanie rekrutacyjne do publicznych przedszkoli, innych publicznych form wychowania przedszkolnego, publicznych szkół i publicznych placówek przeprowadza komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki (art. 20zb SysOświatU). Administratorem danych w tym przypadku jest jednostka oświaty (reprezentowana przez dyrektora), powołująca komisję rekrutacyjną.
Do obowiązków komisji należy nie tylko przeprowadzenie postępowania rekrutacyjnego, lecz także ustalenie wyników postępowania rekrutacyjnego i podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych (art. 20 zb ust. 2 pkt 1 i 2 SysOświatU).
Forma podania do publicznej wiadomości wyniku postępowania rekrutacyjnego
W jakiej formie należy podać do publicznej wiadomości wyniki postępowania rekrutacyjnego? Stanowi o tym art. 20zc ust. 1 SysOświatU, w którym zostało wskazane, iż wyniki podaje się do publicznej wiadomości w postaci listy z imionami i nazwiskami kandydatów oraz informacją o zakwalifikowaniu bądź niezakwalifikowaniu danego kandydata. Jeżeli zaś chodzi o kandydatów przyjętych bądź nie, to komisja rekrutacyjna tworzy listę zawierającą imiona i nazwiska kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych lub informację o liczbie wolnych miejsc (art. 20zc ust. 3 SysOświatU).
Ponadto, jak podkreślił GIODO, podmioty publiczne (w tym przypadku publiczne przedszkole) działają tylko na podstawie i w granicach prawa, a zatem mogą przetwarzać dane osobowe tylko w takim zakresie, na jaki pozwala im ustawa. Administrator danych powinien także dochować szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których dane dotyczą (art. 26 ustawy z 29.8.1997 r. o ochronie danych osobowych (t.j. Dz.U. z 2015 r., poz. 2135 ze zm.; dalej: OchrDanychU).
Naruszenie zasad publikowania danych osobowych
Naruszenie zasad publikowania danych osobowych może doprowadzić do odpowiedzialności administracyjnej przed GIODO, jak też do odpowiedzialności karnej (art. 52 OchrDanychU). Ponieważ upublicznienie danych będzie prowadzić do zapoznania się z nimi nieograniczonego kręgu osób, może się to odbywać tylko na podstawie konkretnych przepisów prawa – w tym przypadku (jak zauważa GIODO) odpowiednich przepisów SysOświatU, a nie stanowią one w żadnym miejscu o dopuszczalności publikowania numerów PESEL.