
- Poradnik porusza istotne zagadnienie prawne, jakim jest naruszenie przepisów prawa procesowego, stanowiące podstawową przyczynę uchylenia przez sądy administracyjne decyzji lub postanowień. Niedochowanie wymogów proceduralnych przez organy administracji publicznej jest najczęstszą przyczyną eliminowania z obrotu prawnego zaskarżonych aktów administracyjnych. Ponad 70% zakwestionowanych przez sądy rozstrzygnięć organów administrujących obejmuje przypadki naruszenia przepisów proceduralnych.
- Publikacja umożliwia uzyskanie odpowiedzi na następujące pytania:
- jakiego rodzaju naruszenia stanowią naruszenia przepisów postępowania?
- kiedy sąd administracyjny jest uprawniony do skorzystania z przysługujących mu uprawnień skutkujących uchyleniem decyzji lub postanowienia?
- jakie są działania sądu administracyjnego związane ze stwierdzonym naruszeniem przepisów postępowania?
- jak ustalić, czy sąd administracyjny ma obowiązek wyeliminowania decyzji lub postanowienia z uwagi na stwierdzone naruszenie przepisów postępowania?
- Z Poradnika skorzystają nie tylko sędziowie oraz profesjonalni pełnomocnicy, ale także strony postępowania sądowoadministracyjnego oraz pracownicy organów administracji publicznej.
Fragment tekstu z poradnika:
Z punktu widzenia skarżącego najistotniejsze znaczenie dla efektywności sądowej kontroli administracji ma sfera skutków prawnych, jakie wywołuje wyrok sądu administracyjnego. Nie ulega przy tym wątpliwości, że wyrok sądu nie ogranicza się do wyeliminowania z obrotu prawnego zaskarżonej decyzji lub postanowienia (z wyłączeniem rozstrzygnięcia, o jakim mowa w art. 145 § 1 pkt 3 PostAdmU), ale również wpływa na samo postępowanie, w którym zapadło zaskarżone rozstrzygnięcie.
Realizacja ochronnej roli sądów administracyjnych musi bowiem przejawiać się w takim ukształtowaniu instytucji prawnych, które zagwarantują, że podjęty przez organy administracji publicznej akt administracyjny będzie prawidłowy, a więc zostanie podjęty na podstawie prawidłowo zrekonstruowanej normy prawa materialnego w postępowaniu realizującym postulaty sprawiedliwego, rzetelnego procesu.
Dlatego też z natury rzeczy orzeczenia sądu administracyjnego w razie uwzględnienia skargi rozstrzygają nie tylko o uchyleniu lub stwierdzeniu nieważności zaskarżonego aktu, lecz również zobowiązują organ administracji do określonego zachowania w toku dalszego załatwiania sprawy, tak aby wyeliminować stwierdzone naruszenie. Nie może więc dziwić, że szczególne znaczenie we wszystkich rozważaniach dotyczących efektywności sądowej kontroli przyznaje się w pierwszej kolejności problematyce skuteczności orzeczeń sądów administracyjnych.
Zobacz także:
- Możliwość zaskarżenia do sądu administracyjnego wystąpienia pokontrolnego wojewody
- Możliwość stwierdzenia nieważności decyzji zmieniającej
- Zmiana i uchylenie decyzji a dokonywanie nowych ustaleń faktycznych
- Możliwość wniesienia skargi przez organ administracji publicznej, który wydał w sprawie decyzję w I instancji
- Możliwość zaskarżenia do WSA uchwały rady miasta o sposobie załatwienia skargi na działalność organu
- Skarga do sądu administracyjnego na bezczynność lub przewlekłe załatwianie wniosku w postępowaniu wnioskowym
Więcej o podziale postępowaniu sądowoadministracyjnym znajdziesz w module Postępowanie administracyjne i egzekucyjne >>