Jeżeli podmiot odbierający odpady komunalne posiada przynajmniej jedną bazę magazynowo-transportową, której usytuowanie odpowiada treści § 2 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Środowiska w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (dalej: WymOdbOdpR), to oznacza, że spełnia on wymagania w tym zakresie.

Natomiast w sytuacji, w której podmiot świadczy usługi z wykorzystaniem więcej niż jednej bazy, to każda z tych baz musi spełniać, odnoszące się do wyposażenia, wymagania określone w treści § 2 ust. 2‒4 WymOdbOdpR. Jeżeli więc któraś z wykorzystywanych w działalności baz nie odpowiada wymaganiom w zakresie wyposażenia ‒ to znaczy, że przedsiębiorca narusza wymagania określone dla podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

Więcej treści o gospodarce komunalnej po zalogowaniu. Nie posiadasz dostępu? Wypróbuj!Sprawdź

Zgodnie z art. 9b ust. 1 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (dalej: CzystGmU) działalność w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości jest działalnością regulowaną. Jej rejestr prowadzi wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości (art. 9b ust. 2 CzystGmU).

Przedsiębiorca odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany do uzyskania wpisu do rejestru w gminie, na terenie której zamierza odbierać odpady komunalne od właścicieli nieruchomości (art. 9c ust. 1 CzystGmU).

Zgodnie z art. 9d ust. 1 CzystGmU, podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany do spełnienia następujących wymagań:

  1. posiadania wyposażenia umożliwiającego odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości oraz zapewnienia jego odpowiedniego stanu technicznego;
  2. utrzymania odpowiedniego stanu sanitarnego pojazdów i urządzeń do odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
  3. spełnienia wymagań technicznych dotyczących wyposażenia pojazdów do odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości;
  4. zapewnienia odpowiedniego usytuowania i wyposażenia bazy magazynowo-transportowej.

Szczegółowe wymagania w przedmiotowym zakresie, w tym w odniesieniu do zapewnienia odpowiedniego usytuowania i wyposażenia bazy magazynowo-transportowej określa WymOdbOdpR.

Prawodawca, treścią § 2 ust. 1 WymOdbOdpR, wymaga, aby podmiot odbierający odpady komunalne od właścicieli nieruchomości posiadał bazę magazynowo-transportową usytuowaną:

  • w gminie, z której terenu odbiera te odpady, lub w odległości nie większej niż 60 km od granicy tej gminy;
  • na terenie, do którego posiada tytuł prawny.

Powyższy wymóg odnosi się do bazy (w liczbie pojedynczej). Jeżeli więc podmiot odbierający odpady komunalne posiada przynajmniej jedną bazę, której usytuowanie odpowiada treści § 2 ust. 1 pkt 1 i 2 WymOdbOdpR – to oznacza, że spełnia on wymagania w tym zakresie.

Ważne

Podmiot może mieć jednak więcej niż jedna bazę (tak jak w przypadku wskazanym w pytaniu). W takiej sytuacji, każda z wykorzystywanych w działalności baz musi spełniać, odnoszące się do wyposażenia, wymagania określone w treści § 2 ust. 2‒4 WymOdbOdpR. Jeżeli więc któraś z wykorzystywanych w działalności baz nie odpowiada wymaganiom w zakresie wyposażenia ‒ to znaczy, że przedsiębiorca narusza wymagania określone dla podmiotu odbierającego odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

Zapytaj o konsultację jednego z naszych 140 ekspertów. Sprawdź

Stosownie do art. 9j ust. 1 CzystGmU, wójt, burmistrz lub prezydent miasta wydaje decyzję o zakazie wykonywania przez przedsiębiorcę działalności objętej wpisem, w przypadku, gdy:

  1. przedsiębiorca złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 9c ust. 4 CzystGmU, niezgodne ze stanem faktycznym;
  2. przedsiębiorca nie usunął naruszeń warunków wymaganych prawem do wykonywania działalności regulowanej w wyznaczonym przez organ terminie;
  3. stwierdzi rażące naruszenie warunków wymaganych prawem do wykonywania działalności regulowanej przez przedsiębiorcę.

W przypadku wydania takiej decyzji wójt, burmistrz lub prezydent miasta z urzędu wykreśla przedsiębiorcę z rejestru (art. 9j ust. 1c CzystGmU).

Zgodnie z art. 9j ust. 1a CzystGmU przed wydaniem decyzji na podstawie art. 9j ust. 1 pkt 2 CzystGmU wójt, burmistrz lub prezydent miasta, w drodze postanowienia, wyznacza termin usunięcia stwierdzonych naruszeń, zawieszając na ten czas postępowanie. Termin ten nie może być dłuższy niż rok od dnia doręczenia przedsiębiorcy postanowienia.