Zgodnie z projektem ustawy, obowiązki dotyczące budynków i budowli zawierających azbest można podzielić na te spoczywające na użytkownikach oraz te dotyczące wykonawców prac.
Proponowane obowiązki użytkowników budynków i budowli zawierających azbest, to m.in.:
  • użytkownicy będą zobowiązani do przeprowadzenia inwentaryzacji wyrobów zawierających azbest znajdujących się w budynku lub budowli poprzez sporządzenie spisu z natury lub na podstawie dostępnych dokumentów.
  • użytkownicy będą musieli sporządzić i złożyć deklarację dotyczącą wyrobów zawierających azbest do właściwego organu (wójta, burmistrza, prezydenta miasta — w przypadku osób fizycznych niebędących przedsiębiorcami — lub do marszałka województwa w pozostałych przypadkach). Deklaracja ma zawierać informacje o rodzaju, masie lub ilości oraz położeniu wyrobów w budynku lub budowli. W przypadku zmiany danych, nową deklarację trzeba będzie złożyć w terminie 14 dni.
  • użytkownicy będą zobowiązani do usunięcia wyrobów zawierających azbest z budynków lub do ich zabezpieczenia w sposób niestwarzający zagrożenia dla środowiska oraz zdrowia i życia ludzi. Prace będzie mógł wykonać tylko uprawniony wykonawca. W ściśle określonych przypadkach dopuszczalne będzie trwałe zabezpieczenie wyrobów zawierających azbest zamiast ich usunięcia. Dotyczy to:
    • podziemnych instalacji ciepłowniczych, elektroenergetycznych oraz nieużywanych instalacji wodociągowych i kanalizacyjnych,
    • płyt warstwowych lub żeberkowych w ścianach osłonowych lub dachach, które zostaną zabudowane w sposób uniemożliwiający emisję azbestu.
  • urządzenia, instalacje oraz pomieszczenia zawierające azbest będą musiały zostać odpowiednio oznakowane.

W sprawach objętych ustawą właściwość miejscową organów administracji publicznej będzie ustalać się według położenia budynku lub budowli. Instytucje państwowe i samorządowe będą zobowiązane do współpracy ze starostą przy realizacji zadań ustawowych związanych z azbestem.

Z kolei dla wykonawców prac w budynkach i budowlach zawierających azbest projekt przewiduje obowiązki takie jak:

  • Przed rozpoczęciem prac wykonawca będzie musiał uzyskać zezwolenie od właściwego starosty.
  • Wykonawca będzie zobowiązany opracować szczegółowy plan usuwania lub zabezpieczania azbestu przed rozpoczęciem działań.
  • Zamiar rozpoczęcia prac będzie trzeba zgłosić co najmniej 14 dni wcześniej odpowiednim organom (PIP, sanepid, WIOŚ) wraz z dołączeniem planu pracy.
  • Wykonawca będzie obowiązany zabezpieczyć miejsce pracy osłonami zapobiegającymi emisji azbestu (z wyjątkiem prac dachowych) oraz ogrodzić teren i umieścić stosowne tablice ostrzegawcze.
  • W celu ograniczenia emisji azbestu do minimum, wykonawca będzie stosować środki techniczne, takie jak: nawilżanie, usuwanie w całości, użycie narzędzi ręcznych lub wolnoobrotowych.
  • Przy pracach prowadzonych wewnątrz pomieszczeń, wykonawca będzie zobowiązany do monitorowania stężenia azbestu w powietrzu.
  • Po zakończeniu prac odpady zawierające azbest będą musiały być usunięte, szczelnie opakowane i odpowiednio zmagazynowane oraz przygotowane do transportu.
  • Po zakończeniu prac, wykonawca złoży użytkownikowi pisemne oświadczenie o prawidłowym wykonaniu robót i oczyszczeniu terenu.
  • Na koniec każdej zmiany roboczej będzie trzeba oczyścić stanowiska pracy, maszyny oraz drogi komunikacyjne. Odzież robocza i środki ochrony indywidualnej również będą musiały być czyszczone i przechowywane w odpowiednim miejscu.

Szczegóły: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12390757/katalog/13089462#13089462

Bądź na bieżąco ze zmianami w prawie. Wypróbuj System Legalis Administracja. Sprawdź