- Zawiera zaktualizowaną na 1.1.2017 r. politykę rachunkowości, a także uwzględnia najnowsze zmiany w przepisach dotyczące, m.in.: Jednolitego Pliku Kontrolnego, klasyfikacji środków trwałych oraz stawki minimalnej odliczenia VAT.
- Poradnik odpowiada na pytania jak przygotować lub zaktualizować politykę rachunkowości, jak powinien wyglądać obieg dokumentów oraz szczegółowe instrukcje podatkowego księgowania wybranych aspektów funkcjonowania podmiotu gospodarczego, a także jakie procedury księgowe powinny obowiązywać w gospodarce kasowej i magazynowej.
- Publikacja skierowana jest do głównych księgowych, osób zajmujących się rozliczeniami podatkowymi w jednostkach samorządu terytorialnego, fundacji i stowarzyszeń. Poradnik zawiera obszerny wzór polityki rachunkowości wraz z zakładowym planem kont dla tych jednostek.
Fragment tekstu z poradnika:
Jak obliczyć wartość świadczeniaZobacz także:
Jeżeli po stronie pracownika dochodzi do powstania przychodu (zgodnie z zasadami opisanymi wyżej), należy znaleźć sposób, aby wartość tego przychodu obliczyć i włączyć do ogólnej podstawy opodatkowania.
Jeżeli pominąć świadczenia, które dotyczą nieruchomości oraz udostępnienia samochodów na cele prywatne pracowników, zasadniczo istnieją trzy metody obliczania wartości świadczenia (podstawy opodatkowania) wynikające z art. 11 ust. 2a PDOFizU:
1) według cen stosowanych wobec innych odbiorców – jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia;
2) według cen zakupu – jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione;
3) na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy bądź praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia – w pozostałych przypadkach.
W związku z powyższym w przypadku usług telekomunikacyjnych wartość podstawy opodatkowania (cenę zakupu) można ustalić na podstawie faktury otrzymanej od usługodawcy (operatora sieci).
W przypadku, w którym pracodawca świadczyłby usługi telekomunikacyjne (a nie je nabywał), obliczenie podstawy opodatkowania także należałoby oprzeć na wartościach wykazywanych na fakturach, lecz byłyby to faktury VAT wystawiane przez tego pracodawcę („według cen stosowanych wobec innych odbiorców”).
Przykład Spółka X zapewnia niektórym ze swoich pracowników połączenia telefoniczne (nieodpłatnie). Rozmowy prywatne są na tyle istotną częścią usług, że ich koszt rozliczany jest poza abonamentem. Koszt minuty rozmowy to 1,23 zł brutto (1,00 zł netto).
Podstawa opodatkowania wynosi: 1,23 zł × liczba minut niezwiązanych z rozmowami służbowymi.
W przypadku tzw. częściowo odpłatnych świadczeń powyższe zasady należy zastosować odpowiednio.
Przykład Spółka X zapewnia niektórym ze swoich pracowników połączenia telefoniczne (częściowo odpłatnie – pracownik zobowiązany jest do zwrotu 1/3 kosztu, jeżeli rozmowa ma charakter prywatny). Rozmowy prywatne są na tyle istotną częścią usług, że ich koszt rozliczany jest poza abonamentem. Koszt minuty rozmowy to 1,23 zł brutto (1,00 zł netto).
Podstawa opodatkowania wynosi: 2/3 × 1,23 zł (tj. 0,82 zł) × liczba minut niezwiązanych z rozmowami służbowymi.
- Ewidencja faktur wystawianych do paragonów w przypadku JPK
- Prewspółczynnik dla szkoły po centralizacji
- Korekta nabywców na fakturze
Więcej o podatkach znajdziesz w module Finanse publiczne, księgowość i podatki >>