Książka stanowi kompleksowe opracowanie zawierające w jednym miejscu uwarunkowania prawne powoływania oraz funkcjonowania jednostek pomocniczych (sołectw) w gminie jak również formy praktycznego zastosowania funduszu sołeckiego jako narzędzia aktywizacji mieszkańców.
Niniejsza publikacja to praktyczny poradnik przedstawiający:
1) sposób powoływania jednostek pomocniczych, ich organizacji i funkcjonowania
2) uwarunkowania prawne funkcjonowania funduszu sołeckiego
3) powoływanie funduszu sołeckiego
4) wysokość funduszu sołeckiego i dofinansowania z budżetu państwa
5) zakres realizowanych projektów
6) wzory dokumentów i sprawozdawczości
7) aktualne orzecznictwo sądowo administracyjne
8) wytyczne RIO w zakresie wykorzystania i zmian w przeznaczeniu funduszu soleckiego.
Publikacja prezentuje opis czynności które musi podjąć administracja lokalna oraz członkowie jednostek pomocniczych w zakresie powołania i funkcjonowania funduszu sołeckiego. Ważnym elementem książki są opisane nieprawidłowości związane z przeznaczeniem środków funduszu np. na sfinansowania remontu i zakupu wyposażenia do świetlicy wiejskiej czy wspólnego wykorzystanie środków z funduszu przez kilka sołectw na jedne cel.
Fragment tekstu z poradnika:
1. Tryb wyrażania zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w gminie
Artykuł 1 FundSołU określa przedmiot tego aktu prawnego jako zasady tworzenia funduszu sołeckiego oraz zasady zwrotu części wydatków wykonanych w ramach funduszu. Natomiast art. 2 ust. 1 FundSołU jest kluczowym przepisem dla funkcjonowania instrumentu finansowego, jakim jest fundusz sołecki. Określa on bowiem uprawnienie rady gminy do podjęcia decyzji o wyodrębnieniu w budżecie gminy środków stanowiących fundusz poprzez podjęcie uchwały, w której rada gminy wyraża zgodę bądź nie wyraża zgody na wyodrębnienie funduszu. Taka konstrukcja przepisu obliguje radę gminy do podjęcia określonego zachowania. To organ uchwałodawczy zatem decyduje o tym, czy w gminie fundusz sołecki będzie funkcjonował, czy też nie, przy czym uchwała ta musi zostać podjęta do 31 marca roku poprzedzającego rok budżetowy, którego dotyczy, a przekroczenie terminu wskazanego w FundSołU sankcjonowane jest nieważnością uchwały. Każda przyjęta oraz zmieniona uchwała podjęta po 31 marca będzie uchwałą wadliwą i zostanie wyeliminowana z obrotu prawnego (por. uchw. RIO w Katowicach z 22.5.2014 r. nr 210/XII/2014, niepubl.).
Zobacz także:
- Środki z funduszu sołeckiego, a remont chodnika przy drodze powiatowej
- Sołectwo w mieście?
- Przeznaczenie środków z funduszu sołeckiego na przedsięwzięcia poza sołectwem
- Zakup biletów do teatru z funduszu sołeckiego
Więcej o funduszu sołeckim znajdziesz w module Finanse publiczne, księgowość i podatki >>