Zacznijmy jednak od krótkiego podsumowania 2021 r., który przyniósł wiele pozytywnych zmian w ochronie danych na świecie. W takich krajach jak Australia, Japonia czy Arabia Saudyjska zostały przyjęte odpowiednie przepisy. Prace nad lepszą ochroną prywatności trwają obecnie w Kanadzie czy Korei Południowej.
Również giganci technologiczni zauważają potrzebę lepszej ochrony prywatności i wzrostu znaczenia posiadania odpowiednich rozwiązań. Chociażby Apple, który poczynił kolejne kroki by polepszyć ochronę danych użytkowników jego urządzeń.
Nie można się spodziewać, że wszyscy podążą ścieżką Apple, który dzięki niedawnej aktualizacji systemu iOS umożliwia użytkownikom sprawdzenie jakie aplikacje ich śledzą i w jakim zakresie.
Ważne jest by nie podchodzić bezkrytycznie do obietnic, które są prezentowane przez firmy, a które ich zdaniem mają zapewnić większą przejrzystość. Szczególnie warto zastanawiać się nad potrzebą korzystania z oferowanych usług, może tak naprawdę jej nie potrzebujemy. Jeśli już decydujemy się korzystać z takiej usługi warto przeanalizować czy ograniczenie naszej prywatności, które związane jest z usługą jest tego warte.
Rok 2022 może przynieść kres plikom cookies, a będzie to wynikać ze zmiany podejścia przez Google i Apple i oferowane przez nich przeglądarki internetowe. Chociaż Google zapowiedział zakończenie korzystania z plików cookies na rok 2023, pozostali dostawcy albo już wycofali się z tej technologii lub niedługo tego dokonają. W każdym razie śmierć plików cookies jest nieunikniona.
Zaprzestanie wykorzystywania plików cookie do gromadzenia danych o użytkownikach spowoduje z pewnością pewne zamieszanie, ale z całą pewnością zostanie wprowadzona inna metoda, która pozwoli na gromadzenie podobnych danych. Na razie można jedynie spekulować jak dokładnie będą wyglądać nowe metody, ale nie można wykluczyć, że będą one bardziej wyrafinowane niż obecnie stosowane pliki cookies.
Coraz częstsze korzystanie z zabezpieczenia różnego rodzaju usług przy wykorzystaniu danych biometrycznych również powoduje wzrost zagrożenia dla prywatności. Zabezpieczanie wszystkiego jednym, niezamienialnym elementem może prowadzić do wielu szkód w przypadku stania się ofiarą naruszenia, których liczba z pewnością wzrośnie w 2022 r.
Optymistycznym akcentem jest nie tylko rozwój świadomości, ale również korzystanie przy projektowaniu procesów z zasad dotyczących prywatności i ochrony danych. Specjaliści przewidują, że rok 2022 r. może być tym czasem gdy większość twórców będzie aktywnie z ochrony prywatności korzystać, a nie jedynie gołosłownie się na nie powoływać.
Źródło: https://cybernews.com/privacy/cookie-death-zero-copy-integration-and-ai-powered-bossware-online-privacy-trends-for-2022/