W ocenie autora odpowiedzi, weryfikacja przez szkołę jest niezbędna, wówczas gdy bezpośrednio zleca się prowadzenie zajęć (prelekcji itp.) danej osobie. Jeżeli policjant jest delegowany do ich przeprowadzenia w ramach obowiązków służbowych, to weryfikacja taka nie jest konieczna.
Art. 21 ust. 1 ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym (dalej: PrzestSekU) wskazuje, że przed nawiązaniem z osobą stosunku pracy lub przed dopuszczeniem osoby do innej działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi na pracodawcy lub innym organizatorze takiej działalności oraz na osobie, z którą ma być nawiązany stosunek pracy lub która ma być dopuszczona do takiej działalności, ciążą obowiązki określone w art. 21 ust. 2-8 PrzestSekU:
- pracodawca lub inny organizator uzyskuje informacje, czy dane osoby, która ma pracować z małoletnimi są zamieszczone w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze – te działania obligatoryjnie wykonuje pracodawca lub inny organizator;
- osoba ta ponadto przedkłada pracodawcy lub innemu organizatorowi informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV KP, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii, lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
Pobierane są również dalsze oświadczenia wymienione w art. 21 PrzestSekU.
Obowiązek sprawdzenia tej osoby w rejestrach jest niezależny od obowiązku uzyskania od niej informacji z KRK. Informacja powinna obejmować przestępstwa wskazane powyżej.
Ustawa w sposób restrykcyjny narzuca konieczność przeprowadzenia weryfikacji nie wprowadzając w tym zakresie wyłączeń podmiotowych (poza odniesieniem do członków rodziny małoletniego).
W ocenie autora odpowiedzi, jeżeli szkoła zawrze umowę wprost z osobą, która jest policjantem, to jest zobligowana do dokonania weryfikacji. Już jednak taki obowiązek nie będzie na szkole spoczywał, wówczas gdy policjant prowadzi zajęcia w ramach swoich obowiązków służbowych, został delegowany przez jednostkę Policji, z którą szkoła dokonywała uzgodnień odnośnie przeprowadzenia zajęć/spotkania.
Stanowisko Komendy Wojewódzkiej Policji w Kielcach w sprawie zaświadczeń o niekaralności policjantów (https://kuratorium.kielce.pl/83761/stanowisko-komendy-wojewodzkiej-policji-w-kielcach-w-sprawie-zaswiadczen-o-niekaralnosci-policjantow/): „(…) Policja działa na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 roku o Policji (Dz. U. z 2024 r. poz.145), która wskazuje, że jest ona umundurowaną i uzbrojoną formacją służącą społeczeństwu i przeznaczona jest do ochrony bezpieczeństwa ludzi oraz utrzymywania bezpieczeństwa i porządku publicznego. Tym samym na szczególną uwagę zasługuje fakt, iż zgodnie z art. 25 ust. 1, ustawy o Policji, „Służbę w Policji może pełnić obywatel polski o nieposzlakowanej opinii, który nie był skazany prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo, lub przestępstwo skarbowe, korzystający z pełni praw publicznych (…)”.
Natomiast, zgodnie z art. 41 ust. 1 pkt 4 ustawy o Policji (dalej: PolicjaU), policjanta zwalnia się ze służby, w przypadku „skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, umyślne, ścigane z oskarżenia publicznego” oraz, w myśl art. 41 ust. 2 pkt 2 PolicjaU „skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe inne niż określone w ust. 1 pkt 4”.
Zatem, mając na uwadze powyższe, oczywiste jest, że w przypadku policjanta, jego status niekaralności weryfikowany jest nie tylko przed przyjęciem go do służby w Policji, ale również w trakcie jej trwania. Tym samym, to nie po stronie dyrektora placówki oświatowej, czy też organizatora działalności związanej z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub opiekę nad nimi, leży obowiązek sprawdzenia niekaralności policjanta, ponieważ to nie ww. są jego pracodawcą.”
