Zamawiający udzielający zamówień w zakresie obronności i bezpieczeństwa ma do dyspozycji dodatkowe przesłanki odrzucenia ofert.
Zgodnie z art. 418 ust. 1 pkt 1 PrZamPubl zamawiający może odrzucić ofertę na podstawie przesłanek odrzucenia oferty innych niż przesłanki, o których mowa w art. 226 ust. 1 PrZamPubl pod warunkiem określenia ich w ogłoszeniu o zamówieniu, w SWZ albo opisie potrzeb i wymagań, w sposób jednoznaczny i wyczerpujący oraz zapewniający zachowanie uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców.
Przepisy pozostawiają zamawiającemu bardzo istotny zakres swobody decyzyjnej, ponieważ pozwalają mu wykreować własne przesłanki odrzucenia. Ograniczeniem formalnym jest wpisanie tych przesłanek do ogłoszenia/SWZ, a sama treść opracowanych przez zamawiającego przesłanek podlega kontroli wykonawców poprzez możliwość skorzystania ze środków ochrony prawnej. Natomiast ograniczenie merytoryczne wynika z ogólnych zasad prowadzenia postępowania (uczciwa konkurencja i równe traktowanie). Pewnym wskazaniem w związku z tym mogłyby być wnioski płynące z orzecznictwa dla tych zasad (art. 16 pkt 1 PrZamPubl).
Przykładową przesłanką odrzucenia oferty mogłoby być niedostateczne spełnienie lub niedostateczne udokumentowanie wymaganego przez zamawiającego poziomu bezpieczeństwa łańcucha dostaw, o którym mowa w art. 408 PrZamPubl, czy brak uzyskania minimalnej, wymaganej liczby punktów w ramach poszczególnych kryteriów przez ofertę.
