Tak, możliwe jest nałożenie kary na wytwórcę odpadów za błędną klasyfikację odpadu, ponieważ prowadzi ona do ewidencji niezgodnej ze stanem rzeczywistym, co stanowi naruszenie obowiązków określonych w art. 66 ust. 1 i podlega sankcjom z art. 194 ust. 1 pkt 5b ustawy o odpadach (dalej: OdpadyU).
W myśl przepisów OdpadyU wytwórca odpadów jest ich posiadaczem (art. 3 ust. 1 pkt 19 OdpadyU).
Jak stanowi art. 66 ust. 1 OdpadyU posiadacz odpadów jest obowiązany do prowadzenia na bieżąco ich ilościowej i jakościowej ewidencji zgodnie z katalogiem odpadów określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 4 ust. 3 OdpadyU. Zgodnie z tym przepisem ewidencję należy prowadzić na bieżąco, w ujęciu ilościowym i jakościowym. Podstawą ustalenia rodzaju odpadów (kryterium jakościowe) jest rozporządzenie w sprawie katalogu odpadów. Załącznik do ww. rozporządzenia zawiera szczegółowe objaśnienia obowiązujących zasad klasyfikacji odpadów. Realizacja obowiązku jakościowej ewidencji odpadów powinna opierać się na tych właśnie zasadach, których stosowanie prowadzi do prawidłowego zaklasyfikowania odpadów do określonego rodzaju.
Naruszenia w zakresie ewidencji odpadów, określone w art. 194 ust. 1 pkt 5b OdpadyU, zagrożone wymierzeniem administracyjnej kary pieniężnej obejmują:
1) nieprowadzenie ewidencji odpadów albo
2) prowadzenie ewidencji odpadów w sposób nieterminowy lub
3) prowadzenie ewidencji odpadów niezgodnie ze stanem rzeczywistym.
Katalog wskazanych wyżej naruszeń jest odwrotnością obowiązków nałożonych na posiadacza odpadów treścią art. 66 ust. 1 OdpadyU, w myśl którego ewidencję odpadów:
1) należy prowadzić w ogóle;
2) należy prowadzić na bieżąco;
3) należy prowadzić w ujęciu ilościowym i jakościowym, w zgodności z obowiązującym katalogiem odpadów.
Prowadzenie ewidencji odpadów niezgodnie ze stanem rzeczywistym odpowiada niezgodności ilościowej i/lub rodzajowej, w tym nieprawidłowemu zaklasyfikowaniu odpadów do rodzaju – co sprawia, że ujęcie jakościowe nie odpowiada sytuacji faktycznej (stanowi rzeczywistemu).