Autor uważa, że deklarację podatkową dotyczącą powiatu powinien podpisać starosta jako podmiot, który reprezentuje powiat na zewnątrz. Reprezentacja, o której mowa w pytaniu, dotyczy czynności o charakterze majątkowym, tzn. związanych z gospodarowaniem (dysponowaniem) majątkiem powiatu (zdaniem Autora nie ma tu zastosowania).

Skonsultuj z ekspertem rozwiązanie problematycznych kwestii. Sprawdź

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym (dalej: SamPowiatU) zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu. W skład zarządu powiatu wchodzą starosta jako jego przewodniczący, wicestarosta i pozostali członkowie.

Co ważne w tym przypadku, starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz (art. 34 ust. 1 SamPowiatU).

Natomiast z art. 48 SamPowiatU wynika, że:

1) oświadczenie woli w sprawach majątkowych w imieniu powiatu składają dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd,

2) zarząd może upoważnić pracowników starostwa, kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek organizacyjnych powiatu do składania oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności powiatu,

3) jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań majątkowych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata skarbnika powiatu lub osoby przez niego upoważnionej,

4) skarbnik powiatu, który odmówił kontrasygnaty, ma jednak obowiązek jej dokonania na pisemne polecenie starosty, przy równoczesnym powiadomieniu o tym rady powiatu i regionalnej izby obrachunkowej.

Jak więc widać, przepisy te dotyczą reprezentowania powiatu w jego sprawach majątkowych, tzn. dotyczących dysponowania i rozporządzania mieniem (majątkiem) powiatu, a co istotne, zasada ta jest odstępstwem od zasady wyrażonej wyżej, która wskazujące starostę jako podmiot zasadniczo reprezentujący powiat na zewnątrz.

Zgodnie ze stanowiskiem, które zostało zawarte w wyroku Sądu Apelacyjnego w Białymstoku z 30.9.2016 r. (I ACa 1049/15, Legalis):

Orzecznictwo

Przepis art. 48 ust. 1 [SamPowiatU] wprowadza wyjątek od zasady wyrażonej w art. 26 ust. 1 [SamPowiatU], w myśl której organem wykonawczym powiatu jest zarząd in corpore, a także od zasady wyrażonej w art. 34 ust. 1 [SamPowiatU], zgodnie z którą starosta reprezentuje powiat na zewnątrz i w konsekwencji oświadczenie woli w sprawach majątkowych w imieniu powiatu składają dwaj członkowie zarządu lub jeden członek zarządu i osoba upoważniona przez zarząd. [uzup. Autora]

Natomiast w wyroku WSA w Krakowie z 26.3.2024 r. (III SA/Kr 1743/23, Legalis) możemy przeczytać, że:

Orzecznictwo

W doktrynie wskazuje się, że starosta jest także organem reprezentującym powiat na zewnątrz. Oznacza to, że we wszelkich stosunkach z organami administracji rządowej i samorządowej jest on uprawniony do reprezentowania interesów powiatu. W zakres tej reprezentacji wchodzą zarówno czynności faktyczne, jak i prawne. Czynności te wykonuje starosta jednoosobowo i nie jest związany żadnymi wytycznymi czy instrukcjami pozostałych członków zarządu lub rady powiatu.

Sektor publiczny – Sprawdź aktualną listę szkoleń Sprawdź