Zmienione rozporządzenie RM z 18.3.2009 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (t.j. Dz.U. z 2014 r. poz. 1786 – dalej: WynagrPracSamR) określa:
1) wykaz stanowisk, z uwzględnieniem podziału na stanowiska kierownicze urzędnicze, urzędnicze, pomocnicze i obsługi oraz doradców i asystentów;
2) minimalne wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania pracy na poszczególnych stanowiskach;
3) warunki i sposób wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru oraz maksymalny poziom dodatku funkcyjnego;
4) maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie powołania oraz maksymalny poziom dodatku funkcyjnego;
5) warunki i sposób wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę, w tym minimalny poziom wynagrodzenia zasadniczego na poszczególnych stanowiskach;
6) wysokość dodatku specjalnego dla osób, o których mowa w art. 36 ust. 3 ustawy z 21.11.2008 r. o pracownikach samorządowych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 902 ze zm. – dalej: PracSamU);
7) warunki przyznawania i wypłacania dodatku za wieloletnią pracę;
8) warunki ustalania prawa do nagrody jubileuszowej i jej wypłacania;
9) warunki ustalania prawa do jednorazowej odprawy w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy i jej wypłacania.
W załącznikach do rozporządzenia ustalono:
1) wykaz stanowisk, w tym stanowisk kierowniczych urzędniczych, urzędniczych, pomocniczych i obsługi oraz doradców i asystentów,
2) minimalne wymagania kwalifikacyjne niezbędne do wykonywania pracy na poszczególnych stanowiskach,
3) warunki i sposób wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru i maksymalny poziom dodatku funkcyjnego,
4) maksymalny poziom wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie powołania i maksymalny poziom dodatku funkcyjnego,
5) minimalne poziomy wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę.
Nowe stanowiska
Czas, jaki upłynął od ostatnich zmian rozporządzenia, skutkował koniecznością dostosowania tabel stanowiskowych do rzeczywistości – zarówno faktycznej związanej chociażby ze zmianami technologicznymi, jak i prawnej.
Duże zmiany następują w zakresie stanowisk informatycznych. Obok dotychczasowych do rozporządzenia wprowadzono stanowiska:
- programista aplikacji,
- projektant systemów teleinformatycznych,
- administrator (baz danych, systemów komputerowych, zintegrowanych systemów zarządzania),
- analityk (systemów teleinformatycznych, baz danych, sieci komputerowych),
- konsultant do spraw systemów teleinformatycznych.
Wykazy stanowisk zostały także uzupełnione o stanowiska:
- dziennego opiekuna – obecnie dzienny opiekun (dzienny opiekun sprawuje opiekę nad dziećmi w wieku od ukończenia 20. tygodnia życia) może być zatrudniony nie tylko na podstawie umowy zlecenia ale również w ramach stosunku pracy (art. 36 ust. 1 ustawy z 4.2.2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3; t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1575 – dalej: OpDzieciU); planuje się wprowadzenie stanowisk starszego opiekuna dziennego, opiekuna dziennego o młodszego opiekuna dziennego;
- terapeuty zajęciowego;
- ratownika medycznego.
Ujednolicono także kategorię zaszeregowania dla stanowiska sprzątaczki u wszystkich pracodawców samorządowych. Przed wejściem w życie zmiany była to III kategoria, jeżeli dana osoba była zatrudniona w urzędzie lub I, jeśli pracowała w samorządowej jednostce organizacyjnej. Po zmianie jest o III kategoria, niezależnie od miejsca zatrudnienia.
Najmniejsze pensje zasadnicze
W załączniku nr 1 do WynagrPracSamR zmieniono (zmiana ta wchodzi w życie z początkiem 2018 r.) obowiązujące od początku 2009 r. najniższe stawki wynagrodzenia zasadniczego. Nowością jest ujednolicenie obecnie zawartych w rozporządzeniu dwóch tabel odnoszących się do:
- pracowników zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych, urzędach marszałkowskich oraz biurach (odpowiednikach biur), o których mowa w art. 2 pkt 4 i 5 SamPracU, oraz
- pozostałych pracowników samorządowych
Stworzono jedną tabelę. Zmiana nie polega tylko na scaleniu tabel ale również zniesieniu różnic w przewidzianych w nich minimalnych stawkach.
Widocznemu podwyższeniu mają ulec kwoty minimalne. Przykładowo, dla I kategorii zaszeregowania z dotychczasowych 1100 zł na 1700 zł. Zmiany te nie obejmują jednak wszystkich kategorii, np. przy XXII kategorii zostaje utrzymane obecne 3000 zł.
W odniesieniu do pracowników zatrudnionych na podstawie umów o pracę szczegóły w zakresie konstrukcji zarówno maksymalnej możliwej wysokości wynagrodzenia, jak i poszczególnych jego składników (poza świadczeniami dookreślonymi – jak np. dodatek za wieloletnią pracę – w przepisach ustawy i rozporządzenia) mają być określane w regulaminach wynagradzania w jednostkach.
Nie sposób nie dostrzec, że najniższe stawki wynagrodzenia zasadniczego utrzymywane są nadal poniżej pensji minimalnej. Do ustalenia wynagrodzenia w kontekście przepisów ustawy z 10.10.2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 847 ze zm. – dalej: MinWynagrU) przyjmuje się przysługujące pracownikowi składniki wynagrodzenia i inne świadczenia wynikające ze stosunku pracy, zaliczone według zasad statystyki zatrudnienia i wynagrodzeń określonych przez GUS do wynagrodzeń osobowych.
Przy obliczaniu wysokości wynagrodzenia pracownika nie uwzględnia się:
1) nagrody jubileuszowej;
2) odprawy pieniężnej przysługującej pracownikowi w związku z przejściem na emeryturę lub rentę z tytułu niezdolności do pracy;
3) wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych;
4) dodatku do wynagrodzenia za pracę w porze nocnej.
Dodatki funkcyjne
Dodatki funkcyjne przysługują obligatoryjnie pracownikom samorządowym zatrudnionym na podstawie wyboru i powołania. Maksymalny poziom dodatku określa rozporządzenie. Obecnie przy tym poziom ten wyrażony jest jako procent wynagrodzenia zasadniczego. Od początku 2018 r. dodatek funkcyjny będzie wskazywany w rozporządzeniu kwotowo.
Stawka dodatku funkcyjnego dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru i powołania |
Obecnie |
Od początku 2018 r. |
Procent najniższego wynagrodzenia zasadniczego
|
Maksymalny poziom dodatku funkcyjnego (kwota w złotych) |
|
1 |
do 40 |
440 |
2 |
do 60 |
660 |
3 |
do 80 |
880 |
4 |
do 100 |
1100 |
5 |
do 120 |
1320 |
6 |
do 140 |
1540 |
7 |
do 160 |
1760 |
8 |
do 200 |
2200 |
9 |
do 250 |
2750 |
Zmianami nie zostali objęci pracownicy zatrudnieni na podstawie umów o pracę. Rozporządzenie nie regulowało i nie reguluje ich dodatków funkcyjnych, a każdy pracownik samorządowy może mieć taki dodatek przyznany. Kwestie te reguluje już jednak regulamin wynagradzania jednostki samorządowej.