Celem nowelizacji jest przyspieszenie wejścia w życie przepisów umożliwiających wdrożenie Systemu Informatycznego Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK 2.0), w zakresie przebudowy i modernizacji centralnej ewidencji pojazdów (CEP), co ma przyczynić się do poprawy jakości danych oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego i obrotu pojazdami. Zgodnie z pierwotnym założeniem, uruchomienie systemu i jego wszystkich funkcjonalności miało nastąpić w jednym czasie czyli 4.6.2018 r.

W związku z przyspieszeniem terminu wdrożenia zmodernizowanego systemu w zakresie centralnej ewidencji pojazdów, uzupełniono zidentyfikowane w toku prac projektowych luki oraz dokonano niezbędnych zmian dostosowawczych. Doprecyzowano zakres danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów oraz przepisy dotyczące postępowań w sprawie rozliczania sprawozdań z pobranych i przekazanych lub uiszczonych opłat ewidencyjnych. Uzupełniono katalog podmiotów uprawnionych do wglądu do centralnej ewidencji kierowców o Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny, a także wyeliminowano bariery prawne dla udostępnienia danych z ewidencji w portalu internetowym danepubliczne.gov.pl i dalszego ich wykorzystywania przez każdego zainteresowanego. Ustawa z 15.9.2017 r. o zmianie ustawy prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw wprowadziła również możliwość zatrzymywania przez Straż Graniczną – analogicznie do uprawnienia Policji – dowodów rejestracyjnych pojazdów.

Ważne
Ustawa wejdzie w życie 13.11.2017 r. W drodze wyjątku, przepisy zobowiązujące producentów i importerów pojazdów do przekazywania danych do katalogu marek i typów pojazdów homologowanych wejdą w życie po upływie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia, przepisy upraszczające postępowanie w sprawie zwrotu nadpłaconej opłaty ewidencyjnej wejdą w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, a przepisy dotyczące migracji danych wejdą w życie 20.10.2017 r.