W Dz.U. z 2018 r. poz. 651 opublikowano ustawę z 22.3.2018 r. o zmianie ustawy - Prawo łowieckie oraz niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja). Zasadnicze zmiany wprowadzono do ustawy z 13.10.1995 r. - Prawo łowieckie (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1295 ze zm.; dalej: PrŁow).
Dodano art. 8a-8e PrŁow, z których wynika m.in., że:
Zgodnie z art. 26a PrŁow, obwody łowieckie podlegają zaliczeniu do następujących kategorii: bardzo dobra, dobra, średnia, słaba i bardzo słaba. Zaliczenie obwodu łowieckiego do jednej z tych kategorii następuje na podstawie wskaźników liczebności zwierzyny, a także czynników wpływających na środowisko bytowania zwierzyny i walorów łowieckich obwodu. Ponadto, zaliczenie to zależy od liczby przyznanych punktów zgodnie z następującą punktacją:
Z nowego brzmienia art. 27 PrŁow wynika m.in. że:
Natomiast zgodnie z art. 7 nowelizacji:
Zgodnie z dodanymi przepisami art. 27a i 27b PrŁow, jeżeli w wyniku objęcia nieruchomości obwodem łowieckim korzystanie z niej lub z jej części w dotychczasowy sposób lub zgodny z dotychczasowym przeznaczeniem stało się niemożliwe lub istotnie ograniczone, właściciel albo użytkownik wieczysty nieruchomości może żądać od województwa odszkodowania za poniesioną rzeczywistą szkodę. Z roszczeniem można wystąpić w terminie 3 lat od dnia wejścia w życie wspomnianej wyżej uchwały sejmiku województwa.
Będący osobą fizyczną właściciel albo użytkownik wieczysty nieruchomości wchodzącej w skład obwodu łowieckiego może złożyć oświadczenie o zakazie wykonywania polowania na tej nieruchomości w formie pisemnej. Zakaz jest prawem osobistym właściciela albo użytkownika wieczystego nieruchomości, który złożył oświadczenie, i wygasa najpóźniej z chwilą jego śmierci. Oświadczenie można cofnąć, w formie pisemnej, jednak nie wcześniej niż po zakończeniu łowieckiego roku gospodarczego, w którym zostało złożone.
Oświadczenie lub jego cofnięcie składa się przed starostą. Starosta jest zobowiązany do nieodpłatnego poświadczania własnoręczności podpisu właściciela albo użytkownika wieczystego nieruchomości wchodzącej w skład obwodu łowieckiego na oświadczeniu lub cofnięciu oświadczenia.
W przypadku likwidacji koła łowieckiego, gdy majątek koła łowieckiego nie jest wystarczający na pokrycie zobowiązań koła z tytułu odszkodowań z art. 46 ust. 1 PrŁow (w uprawach i płodach rolnych przez dziki, łosie, jelenie, daniele i sarny, a także przy wykonywaniu polowania), PZŁ odpowiada za te zobowiązania koła łowieckiego. W takim przypadku PZŁ przysługuje roszczenie regresowe do członków zarządu koła łowieckiego. Członek zarządu koła łowieckiego może się uwolnić od odpowiedzialności, jeżeli wykaże, że nie ponosi winy za niewywiązanie się przez koło łowieckie z zobowiązania z tytułu odszkodowań
Dodano tez przepisy art. 33b-33d PrŁow dotyczące organów koła łowieckiego, którymi są
Zgodnie z nowym brzmieniem art. 35a PrŁow, minister środowiska może zlecić imiennie upoważnionym pracownikom obsługującego go urzędu przeprowadzenie kontroli PZŁ w zakresie wykonywanych przez niego zadań określonych w art. 34 PrŁow, w szczególności w przypadku gdy w wyznaczonym terminie PZŁ nie uzupełni sprawozdania lub nie udzieli dodatkowych wyjaśnień lub jeżeli złożone sprawozdanie, pomimo uzupełnienia lub udzielenia dodatkowych wyjaśnień, budzi zastrzeżenia.
Kontrolę przeprowadza się na zasadach i w trybie określonych w przepisach o kontroli w administracji rządowej, a jej zakresem jest objęta działalność PZŁ pod względem legalności. PZŁ ma obowiązek realizować zalecenia pokontrolne wydane przez ministra środowiska.
Zgodnie z nowym art. 42ab PrŁow, dzierżawca albo zarządca obwodu łowieckiego przekazuje - co najmniej na 14 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia polowania zbiorowego - wójtom (burmistrzom, prezydentom miast) oraz nadleśniczym Lasów Państwowych, właściwym ze względu na miejsce wykonywania polowania, informację w postaci papierowej lub elektronicznej o planowanym terminie, w tym godzinie rozpoczęcia i zakończenia, oraz miejscu tego polowania. Nowe przepisy przewidują też m.in., że wójt (burmistrz, prezydent miasta) ma 5 dni od dnia otrzymania informacji, na podanie jej do wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w danej gminie oraz przez obwieszczenie i na stronie internetowej urzędu gminy.
Natomiast właściciel, posiadacz lub zarządca gruntu, w terminie nie krótszym niż 3 dni przed planowanym terminem rozpoczęcia polowania zbiorowego, może zgłosić sprzeciw wraz z uzasadnieniem do właściwego wójta (burmistrza, prezydenta miasta). Sprzeciw może dotyczyć polowania organizowanego we wskazanym terminie. W sprzeciwie należy wskazać nieruchomość przez podanie dokładnego adresu, a w przypadku gdyby takiego adresu nie było - numeru działki ewidencyjnej i obrębu. Wójt (burmistrz, prezydent miasta) zawiadamia niezwłocznie dzierżawcę lub zarządcę obwodu łowieckiego o wniesionym sprzeciwie przekazując mu ten sprzeciw wraz z uzasadnieniem. Dzierżawca albo zarządca obwodu łowieckiego przy organizacji polowania zbiorowego uwzględnia sprzeciw, gdy wykonywanie polowania będzie zagrażało bezpieczeństwu lub życiu ludzi.
Z nowego art. 46c PrŁow wynika m.in., że podczas szacowania ostatecznego ustala się:
Niezwłocznie po zakończeniu szacowania ostatecznego sporządza się protokół, który zawiera w szczególności:
Poza przywołanymi wyżej przepisami nowelizacji, przewiduje ona szereg innych przepisów przejściowych, które dotyczą m.in.:
* Pola wymagane
Zasady przetwarzania danych osobowych: Administratorem danych osobowych jest Wydawnictwo C.H.Beck sp. z o.o., Warszawa, ul. Bonifraterska 17, kontakt: daneosobowe[at]beck.pl. Dane przetwarzamy w celu marketingu własnych produktów i usług, w celach wskazanych w treści zgód, jeśli były wyrażane, w celu realizacji obowiązków prawnych, oraz w celach statystycznych. W sytuacjach przewidzianych prawem, przysługują Ci prawa do: dostępu do swoich danych, otrzymania ich kopii, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Pełne informacje w Polityce prywatności.