Na stronie RCL ukazał się projekt rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej. Warto przypomnieć, że w kwestii wydawania interpretacji indywidualnych podatkowych, ustawodawca przewidział m.in. właściwość samorządowych organów podatkowych. Ma to potwierdzenie w art. 14j OrdPU. Z podanego artykułu wynika m.in., że stosownie do swojej właściwości interpretacje indywidualne wydaje wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa. W zakresie, o którym mowa w § 1, opłata za wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej stanowi dochód budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta lub marszałek województwa zmienia wydaną przez ten organ interpretację indywidualną, uchyla ją i stwierdza jej wygaśnięcie oraz zmienia lub uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14b § 5a OrdPU.
Jednak samorządy nie tylko interpretują samodzielnie przepisy podatkowe, bowiem często zwracają się same do ministra właściwego do spraw finansów publicznych o wydanie stosownej interpretacji. Wnioski są składane w oparciu o specjalne formularze przyjmowane w drodze rozporządzenia wydawanego na mocy art. 14b § 7 OrdPU.
Wkrótce ma zostać wydane nowe rozporządzenie przewidujące wzór wniosku i nowe zasady jego składania. W uzasadnieniu ww. projektu wskazano na motywy, które powodują konieczność wprowadzenia nowego wzoru wniosku. Wskazano, w szczególności, że wzór wniosku ORD-IN oparto na dotychczas obowiązującym wzorze tego wniosku. Dostosowując do zmienionych przepisów regulujących doręczenia, zrezygnowano z części B.5. „Wniosek o doręczenie za pomocą środków komunikacji elektronicznej”. Obowiązujący art. 144a § 1 OrdPU nie może bowiem stanowić podstawy do składania wniosku o doręczenie na adres do doręczeń elektronicznych. Takiej podstawy nie ma także w innych przepisach OrdPU ani ustawy o doręczeniach elektronicznych. Stosownie do art. 144a § 1 OrdPU w przypadku doręczenia na adres do doręczeń elektronicznych, pisma doręcza się na:
1) adres do doręczeń elektronicznych wpisany do bazy adresów elektronicznych;
2) adres do doręczeń elektronicznych powiązany z kwalifikowaną usługą rejestrowanego doręczenia elektronicznego, za pomocą której wniesiono podanie, jeżeli adres do doręczeń elektronicznych nie został wpisany do bazy adresów elektronicznych.
Przepisy OrdPU nie zawierają definicji adresu do doręczeń elektronicznych. Definicja legalna tego pojęcia została zawarta w art. 2 pkt 1 DorElektrU. Zgodnie z tym przepisem przez adres do doręczeń elektronicznych należy rozumieć adres elektroniczny, o którym mowa w art. 2 pkt 1 ŚwiadUsłElektU, podmiotu korzystającego z publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego lub publicznej usługi hybrydowej albo z kwalifikowanej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego, umożliwiający jednoznaczną identyfikację nadawcy lub adresata danych przesyłanych w ramach tych usług.
Jednocześnie w części B.4. dodano poz. 32, w której wnioskodawca będzie mógł wskazać adres do doręczeń w systemie ePUAP. Poz. 3.2. będzie podlegała wypełnieniu wyłącznie w przypadku, gdy wniosek ORD-IN zostanie złożony w postaci papierowej, jednakże wnioskodawca, wypełniając poz. 32, wniesie o doręczenie pism w sprawie będącej przedmiotem wniosku za pośrednictwem sytemu ePUAP. Jeżeli jednak wniosek ORD-IN zostanie wniesiony w systemie ePUAP, doręczanie pism w sprawie będącej przedmiotem wniosku będzie się odbywało w systemie ePUAP, bez konieczności wypełnienia poz. 32.
Inna zmiana, związana jest z doręczaniem wniosku z udziałem systemu teleinformatycznego Krajowej Administracji Skarbowej (e-Urząd Skarbowy), który został uregulowany przepisami art. 35b i nast. KASU. Zgodnie z art. 35b ust. 1 pkt 2 lit. a KASU, e-Urząd Skarbowy służy do składania i doręczania pism w sprawach dotyczących wydawania interpretacji ogólnych i interpretacji indywidualnych. Jeżeli więc użytkownik konta w e-Urzędzie Skarbowym wyrazi zgodę na doręczanie na to konto pism wydawanych przez organy Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie określonym w art. 35b ust. 1 pkt 2 KASU, to stosownie do art. 35e KASU organ KAS doręczy pisma w sprawie będącej przedmiotem wniosku ORD-IN na konto w e-Urzędzie Skarbowym (art. 35e KASU).
Podsumowując, regulacje przewidziane we wskazanym projekcie rozporządzenia zawierają wiele zmian, które związane są ze składaniem wniosków o interpretacje indywidualne, w tym przez samorządy organy podatkowe. Różnorodność tych rozwiązań może być kłopotliwa w stawaniu ich w praktyce przez JST, abstrahując już od zwykłych podatników.
Źródło: RCL