Punktem wyjścia w analizie sygnalizowanej problematyki są regulacje PrOchrŚrod, szczególnie art. 403 ust. 4 i 5.
Wynika z nich, że finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej, o którym mowa w ust. 1 i 2, może polegać na udzielaniu dotacji celowej w rozumieniu przepisów FinPubU z budżetu gminy lub budżetu powiatu na finansowanie lub dofinansowanie kosztów inwestycji:
1) podmiotów niezaliczonych do sektora finansów publicznych, w szczególności:
a) osób fizycznych,
b) wspólnot mieszkaniowych,
c) osób prawnych,
d) przedsiębiorców;
2) jednostek sektora finansów publicznych będących gminnymi lub powiatowymi osobami prawnymi.
Ponadto, zasady udzielania dotacji celowej, o której mowa w ust. 4, obejmujące w szczególności kryteria wyboru inwestycji do finansowania lub dofinansowania oraz tryb postępowania w sprawie udzielania dotacji i sposób jej rozliczania określa odpowiednio rada gminy albo rada powiatu w drodze uchwały.
W kontekście podanej problematyki na szczególną uwagę zasługuje rozstrzygnięcie nadzorcze Kolegium RIO w Krakowie z 18.5.2022 r. (Nr KI.411.72.2022). W orzeczeniu tym organ nadzoru zakwestionował m.in. zapisy o treści:
Inwestor dokona zwrotu dotacji celowej w przypadku i na zasadach wymienionych poniżej:
1) powrotu w okresie trwałości projektu, do ogrzewania nieruchomości paliwem stałym bądź nieprzeprowadzenia likwidacji starego źródła ciepła;
2) zamontowania w okresie trwałości projektu, nowego źródła ciepła bez pisemnej zgody Gminy;
3) wprowadzenia w okresie trwałości projektu, zmian i przeróbek urządzeń i instalacji zamontowanych w ramach zrealizowanej Inwestycji bez pisemnej zgody Gminy;
4) przeprowadzenia modyfikacji kotła, umożliwiającej spalania odpadów;
(…)
Organ nadzoru wskazał m.in., że wspomniane zapisy zostały wprowadzone bez podstawy prawnej oraz w sprzeczności z art. 251–253 FinPubU. Przesłanki zwrotu dotacji udzielonej z budżetu gminy określają przepisy art. 251 i art. 252 FinPubU. Jak wynika z art. 253 FinPubU, tylko odrębne ustawy mogą ustanawiać dodatkowe przesłanki zwrotu dotacji do budżetu gminy poza już określonymi w art. 251 i art. 252 FinPubU. Nadto podkreślono, że ww. przesłanka zwrotu dotacji nie jest przesłanką wskazaną w art. 251–253 FinPubU. Jednocześnie zaakcentowano, że ustanawianie zabezpieczeń trwałości projektu jest dopuszczalne w umowie dotacji, a zabezpieczenia takie mogą przyjmować postać kar umownych, czy innych form odpłatności nawet w wysokości otrzymanej kwoty dotacji, jednak wówczas noszą one charakter zobowiązań cywilnoprawnych.
Podsumowując, w uchwale dotacyjnej nie można ujmować zapisów dotyczących zwrotu dotacji, w innych sytuacjach aniżeli wymienione w przepisach FinPubU. Dla przypomnienia, ze wspomnianych wyżej art. 251 i art. 252 wynika m.in., że:
Art. 251 [Zwrot dotacji niewykorzystanych]
1. Dotacje udzielone z budżetu jednostki samorządu terytorialnego w części niewykorzystanej do końca roku budżetowego podlegają zwrotowi do budżetu tej jednostki w terminie do dnia 31 stycznia następnego roku, z zastrzeżeniem terminów wynikających z przepisów wydanych na podstawie art. 189 ust. 4.
4. Wykorzystanie dotacji następuje w szczególności przez zapłatę za zrealizowane zadania, na które dotacja była udzielona, albo, w przypadku gdy odrębne przepisy stanowią o sposobie udzielenia i rozliczenia dotacji, wykorzystanie następuje przez realizację celów wskazanych w tych przepisach.
Art. 252 [Zwrot dotacji]
1. Dotacje udzielone z budżetu jednostki samorządu terytorialnego:
1) wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem,
2) pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości
– podlegają zwrotowi do budżetu wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, w ciągu 15 dni od dnia stwierdzenia okoliczności, o których mowa w pkt 1 lub pkt 2.
Źródło: http://www.krakow.rio.gov.pl.