Pracownik realizujący zapisy ustawy z 13.9.1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1439 ze zm.; dalej: CzystGmU) nie potrzebuje dodatkowego upoważnienia do tego, aby sprawdzać czystość i porządek w gminie.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 pkt 1 CzystGmU gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności tworzą warunki do wykonywania prac związanych z utrzymaniem czystości i porządku na terenie gminy lub zapewniają wykonanie tych prac przez tworzenie odpowiednich jednostek organizacyjnych.

Opis sytuacji

W zakresie czynności pracownikowi zostały określone m.in: poniższe zadania:

  1. Kontrola nieruchomości niezamieszkałych pod kątem zawartych umów na odpady inne niż komunalne.
  2. Kontrolowanie realizacji obowiązków wynikających z przepisów prawa dotyczących funkcjonowania systemu odbierania odpadów komunalnych oraz regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Klembów.
  3. Kontrola i nadzór nad działalnością przedsiębiorców odbierających odpady komunalne od właścicieli nieruchomości.

Komentarz

Na gruncie CzystGmU doszukiwać należy się obowiązku spoczywającego na właścicielach nieruchomości, który to w myśl art. 5 ust. 1 pkt 3b CzystGmU polega na pozbywaniu się zebranych na nieruchomości odpadów komunalnych w sposób zgodny z przepisami CzystGmU.

Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach przewiduje po stronie gminy dwa niezależne od siebie podstawowe obowiązki w zakresie gospodarki odpadami. Po pierwsze ma być ich odbieranie sprzed poszczególnych posesji (art. 6c ust. 1 CzystGmU) oraz po drugie ma być ich przyjmowanie w punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych (art. 3 ust. 2 pkt 6 CzystGmU).

Nie można zatem zaakceptować tezy, że wypełnianie jednego obowiązku ustawowego zwalnia z konieczności wypełniania drugiego. Rada gminy może, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, postanowić o odbieraniu odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Uchwała taka może zostać podjęta albo w stosunku do wszystkich, albo w stosunku do niektórych kategorii nieruchomości. Zatem objęcie określonych rodzajów nieruchomości niezamieszkałych zorganizowanym przez gminę systemem odbierania odpadów komunalnych jest zależne od treści uchwały rady gminy.

W przypadku podjęcia przez radę gminy uchwały obejmującej systemem odbierania odpadów komunalnych nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, rada gminy uchwala również ryczałtową stawkę opłaty dla takich nieruchomości, stosownie do art. 6j ust. 3b CzystGmU, który mówi, że w przypadku nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe, lub innych nieruchomości wykorzystywanych na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywanych jedynie przez część roku, rada gminy uchwala ryczałtową stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub od innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.