W Dz.U. z 2022 r. pod poz. 1493 opublikowano rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z 14.7.2022 r. w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z rejestru mieszkańców i rejestru PESEL oraz trybu uzyskiwania zgody na udostępnienie danych.
Zgodnie z art. 46 ust. 1 EwidLU, dane z rejestru PESEL oraz rejestrów mieszkańców w zakresie niezbędnym do realizacji ich ustawowych zadań udostępnia się:
- organom administracji publicznej, sądom i prokuraturze;
- Policji, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, służbom (SW, SKW, SWW, KAS, ŻW, ABW, AW, SOP, CBA, Szefowi Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych, Inspektorowi Nadzoru Wewnętrznego), a także organom wyborczym i strażom gminnym (miejskim);
- komornikom sądowym (wyłącznie w zakresie niezbędnym do prowadzenia przez nich postępowania egzekucyjnego lub zabezpieczającego albo wykonywania postanowienia o zabezpieczeniu spadku lub sporządzania spisu inwentarza);
- państwowym i samorządowym jednostkom organizacyjnym oraz innym podmiotom – w zakresie niezbędnym do realizacji zadań publicznych określonych w odrębnych przepisach;
- PCK, w zakresie danych osób poszukiwanych.
Dane z rejestrów (mieszkańców i PESEL) można też udostępnić (art. 46 ust. 2 pkt 1–3 EwidLU):
- osobom i jednostkom organizacyjnym, jeżeli wykażą w tym interes prawny;
- jednostkom organizacyjnym, w celach badawczych, statystycznych, badania opinii publicznej, jeżeli po wykorzystaniu dane te zostaną poddane takiej modyfikacji, która nie pozwoli ustalić tożsamości osób, których dane dotyczą;
- innym osobom i jednostkom organizacyjnym, jeżeli wykażą interes faktyczny w otrzymaniu danych, pod warunkiem uzyskania zgody osób, których dane dotyczą.
I właśnie tryb uzyskiwania zgody na udostępnienie danych z rejestrów tym „innym osobom i jednostkom organizacyjnym” reguluje omawiane rozporządzenie. Wynika z niego, że organ właściwy do udostępnienia danych z rejestru mieszkańców lub rejestru PESEL występuje o uzyskanie takiej zgody, po wykazaniu interesu faktycznego przez osobę lub jednostkę organizacyjną wnioskującą o udostępnienie danych jednostkowych.
Wystąpienie, na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem, lub w postaci elektronicznej, opatrzonym kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym, kieruje się do osoby, o której dane wystąpił wnioskodawca.
Wystąpienie powinno zawierać:
- imię i nazwisko lub nazwę wnioskodawcy;
- wskazanie danych jednostkowych, o których udostępnienie wnosi wnioskodawca;
- informację o wskazanym przez wnioskodawcę celu, do którego udostępnione dane zostaną wykorzystane;
- termin na udzielenie odpowiedzi wraz ze wskazaniem, że niedotrzymanie tego terminu skutkować będzie odmową udzielenia zgody na udostępnienie danych jednostkowych;
- pouczenie, że zgody na udostępnienie danych udziela się na piśmie utrwalonym w postaci papierowej i opatruje własnoręcznym podpisem osoby, do której wystąpiono, albo utrwalonym w postaci elektronicznej i opatruje kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym albo podpisem zaufanym osoby, do której wystąpiono.
Wystąpienie doręcza się na adres do doręczeń elektronicznych wpisany do bazy adresów elektronicznych albo przesyłką rejestrowaną (§ 4 rozporządzenia).
Rozporządzenie określa też wzór wniosku o udostępnienie danych:
- jednostkowych z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL – załącznik nr 1;
- z rejestru mieszkańców oraz rejestru PESEL za pomocą urządzeń teletransmisji danych – załącznik nr 2;
- z rejestru PESEL za pomocą urządzeń teletransmisji danych, w drodze weryfikacji – załącznik nr 3.