W Dz.U. z 2022 r. pod poz. 1603 opublikowano rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 20.7.2022 r. w sprawie wzoru formularza wniosku o zatwierdzenie planu gospodarowania odpadami ze statków.
Jak wynika z art. 15 ust. 1 ustawy z 12.5.2022 r. o portowych urządzeniach do odbioru odpadów ze statków (Dz.U. z 2022 r. poz. 1250; dalej: UrzPortU), plany gospodarowania odpadami ze statków podlegają zatwierdzeniu na wniosek podmiotu zarządzającego portem lub przystanią morską, w drodze decyzji, przez:
1) marszałka województwa – dla portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej,
2) starostę – dla innych niż określone w pkt 1 portów lub przystani morskich
– po uprzednim uzgodnieniu z właściwym dyrektorem urzędu morskiego.
Do wniosku o zatwierdzenie planu gospodarowania odpadami ze statków dołącza się (art. 15 ust. 3 UrzPortU):
- informacje dotyczące: oddziaływania portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków na środowisko, a także działań podejmowanych w celu ochrony środowiska, w tym ochrony wód powierzchniowych oraz powierzchni ziemi, przed zanieczyszczeniami;
- dokument potwierdzający zgodność lokalizacji portowych urządzeń do odbioru odpadów ze statków z planem zagospodarowania przestrzennego;
- podsumowanie przeprowadzonych konsultacji;
- dwa egzemplarze planu.