Możliwość ograniczenia wykonawców z państw trzecich w zamówieniach podprogowych
Wskazuje się w Wytycznych w kontekście wyroku TSUE z 22.10.2024 r. w sprawie C-652/22 Kolin, że również w postępowaniach poniżej progu stosowania przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych zamawiający są uprawnieni do decydowania, czy dopuszczają do zamówienia, a jeśli tak, to na jakich zasadach, wykonawców z państw trzecich, z którymi Unia Europejska nie jest związana żadną umową międzynarodową gwarantującą na zasadzie wzajemności i równości dostęp do rynku zamówień publicznych. Dotyczy to również robót budowlanych, dostaw i usług pochodzących z tych państw. Zamawiający są także uprawnieni do określenia mniej korzystnych warunków zamówienia, w odniesieniu do robót budowlanych, dostaw i usług pochodzących z państw trzecich, z którymi Unia Europejska nie jest związana żadną umową międzynarodową gwarantującą na zasadzie wzajemności i równości dostęp do rynku zamówień publicznych. Mniej korzystne warunki mogą dotyczyć w szczególności przedmiotu zamówienia, wymagań proceduralnych, czy wymagań związanych z realizacją zamówienia.
Reguły do wykorzystania w zamówieniach podprogowych
W celu określenia procedur, według których będą dokonywane zakupy o wartości poniżej progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych, zamawiający publiczni tworzą własne regulacje wewnętrzne, które w praktyce najczęściej przybierają formę regulaminu. Urząd zwraca przy tym w Wytycznych uwagę na zagadnienia i zasady, którymi zamawiający publiczni powinni kierować się przy udzielaniu zamówień o wartości poniżej 130 000 zł oraz przy tworzeniu regulaminów. Kluczowe wskazówki UZP w tym zakresie przedstawia się w poniższej tabeli.
Tabela. Zagadnienia do rozważenia przy ustalaniu w regulaminie reguł udzielania zamówień o wartości mniejszej niż 130 000 zł
Czego dotyczy zagadnienie | Wskazówki UZP |
Jak dana jednostka funkcjonuje i jaki jest podział zadań zakupowych w ramach jednostki |
|
Zasady szacowania wartości zamówienia |
|
Co zamawiamy i o jakiej wartości, w tym również, czy będą potrzebne różne warianty procedury dla poszczególnych kategorii zakupów (np. wartościowe, rodzajowe) |
|
Jak będą upubliczniane informacje o zamówieniu |
|
Czy będą przewidziane odstępstwa od zapisów regulaminu |
Przykładowo, przypadki odstąpienia od obowiązku stosowania procedur z regulaminu mogą obejmować:
|
Czy będą tworzone załączniki do regulaminu w postaci wzorów dokumentów wykorzystywanych w procedurze zakupowej | Wytworzenie wzorów pozwala na ujednolicenie dokumentacji i wspiera nadzór zamawiającego nad procedurami zakupowymi. |
Zakończenie postępowania |
W ramach przyczyn unieważnienia procedury zakupowej można przykładowo wskazać:
|
Źródło: https://www.gov.pl/web/uzp/wytyczne-i-dobre-praktyki-dotyczace-tzw-zamowien-podprogowych (dostęp: 16.6.2025 r.)