Warto bowiem zaznaczyć, że w aktualnym stanie prawnym kompetencje organu wykonawczego w zakresie szeroko pojmowanych spraw finansowych są ściśle reglamentowane przez FinPubU. W tym zakresie mowa zasadniczo o regulacjach prawnych art. 257 i art. 258 FinPubU.
Z punktu widzenie projektowanej zmiany warto wspomnieć o aktualnej treści ww. art. 258:
1. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może upoważnić zarząd do:
1) dokonywania innych zmian w planie wydatków niż określone w art. 257, z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami;
2) przekazania niektórych uprawnień do dokonywania przeniesień planowanych wydatków innym jednostkom organizacyjnym jednostki samorządu terytorialnego;
3) przekazania uprawnień innym jednostkom organizacyjnym jednostki samorządu terytorialnego do zaciągania zobowiązań z tytułu umów, których realizacja w roku budżetowym i w latach następnych jest niezbędna do zapewnienia ciągłości działania jednostki i z których wynikające płatności wykraczają poza rok budżetowy;
4) dokonywania zmian w planie dochodów i wydatków związanych ogólnie ze środami europejskimi.
Natomiast w projekcie wspomnianej na wstępie uchwały na szczególną uwagę zasługuje art. 102. Z jego treści wynika zaś, że:
W celu realizacji zadań związanych z pomocą obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego może upoważnić wójta (burmistrza, prezydenta miasta), zarząd powiatu lub zarząd województwa do:
1) dokonania zmian w planie dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego, w tym dokonywania przeniesień wydatków między działami klasyfikacji budżetowej;
2) dokonywania czynności, o których mowa w art. 258 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych;
3) dokonywania zmian w wieloletniej prognozie finansowej oraz w planie wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego związanych z wprowadzeniem nowych inwestycji lub zakupów inwestycyjnych przez jednostkę, o ile zmiana ta nie pogorszy wyniku budżetu tej jednostki.
Przepis ten w znaczny sposób rozszerza możliwości upoważnienia dla organu wykonawczego do dokonywana różnych przesunięć budżetowych, co nie było dotąd możliwe do wprowadzenia. W tym zakresie nowa będzie m.in. o możliwości przenoszenia wydatków między działami klasyfikacji budżetowej przez organ wykonawczy, czy zmian w WPF i w budżecie a związanych z wprowadzaniem nowych wydatków inwestycyjnych, czy zakupów inwestycyjnych. Jest jednak wspólny wymóg dla tych rozwiązań, aby te upoważnienia służyły realizacji zadań związanych z pomocą obywatelom Ukrainy.
Podsumowując, z powyższego należy wnioskować, że projektowany przepisy z pewnością usprawnią proces wydatkowania środków finansowych, w sprawach związanych z kryzysem uchodźczym. Co wymaga jednak podkreślenia, udzielenie upoważnień dla organu wykonawczego zależy tylko od woli organu stanowiącego, bo nie jest automatyczne.
W tym miejscu można pobrać przykładowy wzór zarządzenia burmistrza miasta w sprawie wprowadzenie zmian w budżecie miasta na 2022 r. (na podstawie specustawy dotyczącej pomocy uchodźcom z Ukrainy)
Źródło: https://www.sejm.gov.pl/