Prawo używania monitoringu wizyjnego w zakładach pracy budzi szereg wątpliwości w praktyce, np. w zakresie konieczności uzyskiwania zgody pracowników na jego założenie, czy też obowiązku informowania pracowników o zainstalowaniu monitoringu przez pracodawcę. O stanowisku Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej w tych kwestiach pisaliśmy w artykule pt. MPiPS: pracodawca nie musi uzyskiwać zgody pracowników na objęcie monitoringiem.
Założenia ustawy o monitoringu wizyjnym regulują zasady stosowania monitoringu w otwartej, a także w zamkniętej przestrzeni, przeznaczonej do użytku publicznego, a ponadto prawa osób, które są obserwowane i których tożsamość jest identyfikowana w ten sposób.
Obszary monitorowania będą rozróżnione jako:
Ustawa nie obejmie monitoringu, prowadzonego wyłącznie w celach prywatnych, jeżeli nie obejmuje on otwartej przestrzeni publicznej lub zamkniętej przestrzeni przeznaczonej do użytku publicznego.
Każdy będzie miał prawo uzyskania informacji o objęciu jej monitoringiem wizyjnym. Obraz z monitoringu będzie można przetwarzać tylko ze względu na cele, które wymieniać będzie ustawa o monitoringu.
Monitoring w otwartej przestrzeni publicznej będą mogły prowadzić jedynie podmioty publiczne lub podmioty niepubliczne działające na rzecz podmiotów publicznych oraz wyłącznie w celu zapewnienia bezpieczeństwa i porządku publicznego lub w celu ochrony osób i mienia. Społeczność lokalna będzie mogła wyrazić swoje zdanie – w trybie konsultacji społecznych – w sprawie objęcia lub rozbudowy systemu monitoringu.
Będzie nałożony obowiązek oznaczenia miejsca usytuowania kamer wchodzących w skład systemu monitoringu wizyjnego w drodze umieszczenie tablicy informacyjnej, zawierającej: piktogram, wskazanie danych administratora systemu monitoringu wizyjnego, wraz z danymi kontaktowymi.
Monitoring wizyjny w zamkniętej przestrzeni przeznaczonej do użytku publicznego będzie mógł być prowadzony przez:
Administratorzy systemów monitoringu będą mieli obowiązek poinformowania o objęciu monitoringiem wizyjnym zamkniętej przestrzeni przeznaczonej do użytku publicznego poprzez umieszczenie stosownych oznaczeń przy wejściu w obręb danej przestrzeni (budynku). Oznaczenie takie będzie miało postać tablicy informacyjnej, zawierającej piktogram oraz danych administratora systemu monitoringu wizyjnego.
Monitoringu wizyjnego nie będzie można łączyć z przekazywaniem dźwięku, chyba, że przepisy odrębne będą stanowiły inaczej. Monitoringu nie będzie można stosować w miejscach, które mogłyby naruszać godność człowieka (np. w przebieralniach, łazienkach, WC). Ponadto nie będzie dopuszczalne stosowanie atrap kamer w otwartej przestrzeni publicznej.
Projekt ustanawia też sankcje karne np. za nieoznakowanie miejsca usytuowania kamery, słuchanie zapisu rozmów z monitoringu bez upoważnienia, prowadzenie bez uprawnienia monitoringu, używanie monitoringu w miejscu, które narusza godność człowieka oraz udostępnienie obrazu z monitoringu osobom nieupoważnionym.
Z projektu omawianych założeń powstanie teraz projekt ustawy o monitoringu wizyjnym, który zostanie skierowany pod obrady rządu.
Źródło: www.rcl.gov.pl
* Pola wymagane
Zasady przetwarzania danych osobowych: Administratorem danych osobowych jest Wydawnictwo C.H.Beck sp. z o.o., Warszawa, ul. Bonifraterska 17, kontakt: daneosobowe[at]beck.pl. Dane przetwarzamy w celu marketingu własnych produktów i usług, w celach wskazanych w treści zgód, jeśli były wyrażane, w celu realizacji obowiązków prawnych, oraz w celach statystycznych. W sytuacjach przewidzianych prawem, przysługują Ci prawa do: dostępu do swoich danych, otrzymania ich kopii, sprostowania, usunięcia, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia, cofnięcia zgody oraz wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych. Pełne informacje w Polityce prywatności.