W kontekście podanej problematyki, w pierwszej kolejności, warto odnieść się do stosownych WodaŚciekU. Na uwagę zasługuje przede wszystkim art. 19, zgodnie z którym rada gminy, na podstawie projektów regulaminów dostarczania wody i odprowadzania ścieków opracowanych przez przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne, przygotowuje projekt regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków oraz przekazuje go do zaopiniowania organowi regulacyjnemu, zawiadamiając o tym przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjne. Organ regulacyjny opiniuje projekt regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków w zakresie zgodności z przepisami ustawy i wydaje, w drodze postanowienia, na które służy zażalenie, opinię nie później niż w terminie miesiąca od dnia doręczenia tego projektu. Rada gminy uchwala regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków.
Natomiast w ust. 5 art. 19 WodaŚciekU postanowiono, że regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków określa prawa i obowiązki przedsiębiorstwa wodociągowo-kanalizacyjnego oraz odbiorców usług, w tym:
1) minimalny poziom usług świadczonych przez przedsiębiorstwo wodociągowo-kanalizacyjne w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków;
2) warunki i tryb zawierania umów z odbiorcami usług;
3) sposób rozliczeń w oparciu o ceny i stawki opłat ustalone w taryfach;
oraz inne elementy.
Dla oceny poruszonego zagadnienia pomocne będzie stanowisko wyrażone w rozstrzygnięciu nadzorczym Wojewody Lubelskiego z 10.10.2022 r. (Nr PN-II.4131.350.2022). W omawianym stanie faktycznym, rada gminy wprowadziła zapis wskazujący, że uchwała w sprawie przyjęcia regulaminu dostarczania wody i odprowadzania ścieków wchodzi w życie z dniem podjęcia.
W argumentacji prawnej organ nadzoru zaznaczył, że ustalenie takiego terminu wejścia w życie przedmiotowej uchwały, istotnie narusza art. 2 w zw. z art. 4 ust. 1 i art. 13 pkt 2 AktyNormU. Zgodnie z art. 2 ust. 1 tej ustawy, ogłoszenie aktu normatywnego w dzienniku urzędowym jest obowiązkowe. W art. 4 ust. 1 AktyNormU stanowi zaś, że akty normatywne, zawierające przepisy powszechnie obowiązujące, ogłaszane w dziennikach urzędowych wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ich ogłoszenia, chyba że dany akt normatywny określi termin dłuższy. Z kolei art. 13 AktyNormU zawiera katalog aktów prawnych podlegających publikacji w wojewódzkim dzienniku urzędowym. W myśl art. 13 pkt 2, w wojewódzkim dzienniku urzędowym ogłasza się akty prawa miejscowego stanowione przez sejmik województwa, organ powiatu oraz organ gminy, w tym statuty województwa, powiatu i gminy.
Znaczenie ma także art. 19 ust. 4 WodaŚciekU, z którego wynika, że uchwalany przez radę gminy regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków jest aktem prawa miejscowego. Uchwała taka zatem podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym i wchodzi w życie w trybie określonym dla tej kategorii aktów prawnych, tj. z zachowaniem odpowiedniego vacatio legis. Natomiast niespełnienie wymogów publikacji aktu prawa miejscowego, wynikających z przepisu art. 4 oraz art. 13 pkt 2 AktyNormU, stanowi istotne naruszenie prawa i powoduje, że uchwała nie nabywa mocy prawnej i nie staje się prawem obowiązującym.
Podsumowując, rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody ma prawne uzasadnienie. Rada gminy uchwalając regulamin dostarczania wody i odprowadzania ścieków, musi zapewnić odpowiedni termin wejścia w życie i jednocześnie ogłoszenie w wojewódzkim dzienniku urzędowym.