Przy analizie uchwały (http://www.sn.pl/sprawy/SitePages/Zagadnienia_prawne.aspx?ItemSID=944-16544171-be1b-4089-b74b-413997467af2&ListName=Zagadnienia_prawne&Rok=2017) i jej ewentualnym wykorzystaniu w praktyce trzeba jednak mieć na uwadze, że uchwała dotyczy przepisów ZamPublU w brzmieniu sprzed ZmZamPublU16, a dokładnie obowiązujących do 18.10.2014 r., na co zwraca uwagę sam Sąd Najwyższy. Po tej dacie brzmienie art. 46 ust. 4a ZamPublU uległo już zmianom, co przedstawia poniższa tabela.
|
Brzmienie art. 45 ust. 4a ZamPublU obowiązujące do 18.10.2014 r. |
Brzmienie art. 45 ust. 4a ZamPublU obowiązujące od 19.10.2014 r. do 27.7.2016 r. |
Brzmienie art. 45 ust. 4a ZamPublU obowiązujące od 28.7.2016 r. |
|
Zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami, jeżeli wykonawca w odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 3 ZamPublU, nie złożył dokumentów lub oświadczeń, o których mowa w art. 25 ust. 1 ZamPublU, lub pełnomocnictw, chyba że udowodni, że wynika to z przyczyn nieleżących po jego stronie |
Zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami, jeżeli wykonawca w odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 3 ZamPublU, z przyczyn leżących po jego stronie , nie złożył dokumentów lub oświadczeń, o których mowa w art. 25 ust. 1 ZamPublU, pełnomocnictw, listy podmiotów należących do tej samej grupy kapitałowej, o której mowa w art. 24 ust. 2 pkt 5 ZamPublU, lub informacji o tym, że nie należy do grupy kapitałowej, lub nie wyraził zgody na poprawienie omyłki, o której mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 ZamPublU, co powodowało brak możliwości wybrania oferty złożonej przez wykonawcę jako najkorzystniejszej |
Zamawiający zatrzymuje wadium wraz z odsetkami, jeżeli wykonawca w odpowiedzi na wezwanie, o którym mowa w art. 26 ust. 3 i 3a ZamPublU, z przyczyn leżących po jego stronie , nie złożył oświadczeń lub dokumentów potwierdzających okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 ZamPublU, oświadczenia, o którym mowa w art. 25a ust. 1 ZamPublU, pełnomocnictw lub nie wyraził zgody na poprawienie omyłki, o której mowa w art. 87 ust. 2 pkt 3 ZamPublU, co spowodowało brak możliwości wybrania oferty złożonej przez wykonawcę jako najkorzystniejszej |
Podkreślić należy, że z ukształtowanej dotychczas linii orzeczniczej sądów, w tym SN, wynika, że wykonawca ponosi winę za nieuzupełnienie dokumentów tylko przy zachowaniu całkowitej bierności, umyślności i celowości oraz nasileniu złej woli w niepodporządkowaniu się wezwaniu zamawiającego (np. wyrok SN z 13.3.2013 r., CSK 444/12, wyrok Sądu Apelacyjnego w Białymstoku z 11.3.2014 r., I ACa 789/13, Sądu Apelacyjnego w Warszawie z 17.1.2014 r., I ACa 1356/13). Ponadto w uzasadnieniu postanowienia z 27.11.2014 r. (IV CSK 115/14) Sąd Najwyższy wypowiedział pogląd, że zwrot wadium jest możliwy tylko wtedy, gdy ustalone zostanie, że wykonawcy nie można postawić zarzutu jakiegokolwiek zaniedbania przewidzianego z art. 46 ust. 4a ZamPublU. Tezę tę powtórzył także Sąd Apelacyjny w Krakowie w wyroku z 12.7.2016 r. (I ACa 340/16), m.in. stwierdzając, że przesłanką warunkującą zatrzymanie wadium nie jest wykazanie przez zamawiającego zmowy wykonawców.
Sąd Najwyższy w omawianej uchwale z 22.6.2017 r. uznał natomiast, że wadium podlegało zatrzymaniu na podstawie art. 46 ust. 4a ZamPublU w brzmieniu obowiązującym do 18.10.2014 r. , także wtedy, gdy wykonawca w odpowiedzi na wezwanie złożył dokumenty lub oświadczenia, ale z ich treści nie wynikało potwierdzenie okoliczności, o których mowa w art. 25 ust. 1 ZamPublU.
Biorąc pod uwagę powyższe, należy zauważyć, że wydana obecnie uchwała SN jest wynikiem zapytania prawnego, czy niezłożenie dokumentów, oświadczeń lub pełnomocnictw na wezwanie zamawiającego w rozumieniu art. 46 ust. 4a ZamPublU, w brzmieniu obowiązującym w dacie wszczęcia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego, oznacza tylko przypadek całkowitej bierności wezwanego wykonawcy czy także obejmuje sytuację, w której wykonawca składa dokument lub oświadczenie, z którego jednak nie wynika potwierdzenie spełniania przez wykonawcę warunków udziału w postępowaniu lub spełniania przez oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane wymagań określonych przez zamawiającego.
W celu lepszego zrozumienia problemu warto zatem, choćby ogólnie, przedstawić stan faktyczny. Otóż zamawiający (gmina) ogłosił przetarg na projekt i wykonanie stałej ekspozycji miejscowego muzeum. Od wykonawców wymagano m.in. wykazania spełniania warunku udziału w postępowaniu w postaci doświadczenia w zorganizowaniu minimum dwóch wystaw multimedialnych i wniesienia 100 000 zł wadium. Jeden z wykonawców nie złożył dokumentów potwierdzających ten warunek. W wyniku wezwania do uzupełnienia przedstawił wykaz wykonanych usług i referencji. Po ich sprawdzeniu przez zamawiającego ustalono, że realizował tylko zadania techniczne, takie jak montaż, czego nie można było uznać za zorganizowanie wystawy. W konsekwencji zamawiający odrzucił ofertę wykonawcy i zatrzymał wadium. Wykonawca następnie wystąpił o zwrot tego wadium do sądu, a sąd I instancji nakazał jego zwrot wraz z odsetkami. Na kolejnym etapie sąd apelacyjny powziął jednak wątpliwość, jak należy rozumieć niezłożenie dokumentów, które w świetle art. 46 ust. 4a ZamPublU pozwala zatrzymać wadium, czego efektem było zapytanie prawne do SN.
Sąd Najwyższy w uzasadnieniu uchwały wskazał, że problematyczny przepis ZamPublU został wprowadzony w celu ukrócenia możliwości pojawienia się zmowy cenowej przy przetargu publicznym, zwłaszcza wtedy, gdy jeden z uczestników albo zachowuje się biernie albo celowo składa bezwartościowe dokumenty po to tylko, aby inny wykonawca, z którym pozostaje w zmowie, wygrał przetarg. Z tego względu uznano, że nie można ograniczyć możliwości zatrzymania wadium przez zamawiającego tylko do sytuacji, w której uczestnik w ogóle nie składa na wezwanie żadnych dokumentów. Zezwolenie na składanie jakichkolwiek dokumentów w przetargu przeciągnęłoby bowiem, w ocenie SN, całą procedurę i ułatwiłoby zmowy cenowe.
