W kontekście podanej problematyki na uwagę zasługują regulacje CzystGmU, która w art. 6r ust. 3 stanowi, że rada gminy określi, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w szczególności częstotliwość odbierania odpadów komunalnych od właściciela nieruchomości i sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
Ze wspomnianej regulacji wynika, że rada gminy jest zobligowana do podjęcia uchwały, która będzie kompleksowo regulowała szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi, w tym częstotliwość odbierania odpadów komunalnych od właściciela nieruchomości i sposób świadczenia usług przez punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych.
W kontekście podanej problematyki na szczególną uwagę zasługuje rozstrzygnięcie nadzorcze Wojewody Podlaskiego z 4.10.2022 r. (Nr NK-II.4131.122.2022.KK); opublikowane w wojewódzkim dzienniku urzędowym 5.10.2022 r. W podanym orzeczeniu organ nadzoru podważył całą istotę podjętej uchwały. W argumentacji prawnej zwrócono uwagę na następujące ważne aspekty:
1) lokalny prawodawca, wykonując delegację ustawową, musi uregulować w jednej uchwale wszystkie przekazane przez ustawodawcę kwestie w sposób kompletny;
2) przepisy art. 40 ust. 1 i art. 41 ust. 1 SamGminU dają radzie gminy podstawę do stanowienia aktów prawa miejscowego w zakresie zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Pojęcie zasad i trybu korzystania zawiera w sobie kompetencję organu stanowiącego gminy, do formułowania w stosunku do terenów i urządzeń użyteczności publicznej, norm i zasad prawidłowego postępowania, ustalania obowiązujących reguł zachowania się, określenia ustalonego porządku zachowania się;
3) normy prawa miejscowego muszą ściśle mieścić się w granicach ustawowej delegacji, a ta w przypadku określenia sposobu świadczenia usług przez PSZOK wynika z przepisów art. 6r ust. 3 oraz 3a, 3b i 3d CzystGmU. Przepisy te nie dają podstawy do przyjęcia regulaminu PSZOK w odrębnej uchwale i wszelkie regulacje dotyczące sposobu świadczenia usług przez PSZOK bezwzględnie powinny znaleźć się w uchwale w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Finalnie stwierdzono, że rada gminy nie posiada delegacji ustawowej do podjęcia regulaminu PSZOK w formie odrębnej uchwały, jak to ma miejsce w niniejszej sprawie.
Podsumowując, stanowisko organu nadzoru jest w pełni uzasadnione. Rada gminy nie może w odrębnym akcie prawnym wprowadzać regulaminu PSZOK. Przepisy te powinny stanowić element składowy uchwały rady gminy w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.
Źródło: https://edziennik.bialystok.uw.gov.pl/actbymonths