Takiego typu przepisem jest nowo projektowany art. 12a. Jego założeniem jest okresowe rozwiązanie problemu mieszkaniowego obywateli Ukrainy, ale ukierunkowane na zapewnienie noclegów tym osobom w obiektach budowlanych nie spełniających wymagań przepisów techniczno‑budowlanych, przeciwpożarowych oraz higieniczno‑sanitarnych dla tego budynku. I tak, w ust. 1 ww. art. 12 postanowiono, że:
Na potrzeby zamieszkania zbiorowego obywateli Ukrainy, o których mowa w art. 1 ust. 1, dopuszcza się w okresie do dnia 31 sierpnia 2022 r. tymczasowe wykorzystanie obiektu budowlanego innego niż budynek zamieszkania zbiorowego, który nie spełnia wymagań przepisów techniczno‑budowlanych, przeciwpożarowych oraz higieniczno‑sanitarnych dla tego budynku, jeżeli przy takim sposobie jego użytkowania występujące w nim warunki zapewniają spełnienie podstawowych wymagań w zakresie:
1) nośności i stateczności konstrukcji oraz bezpieczeństwa użytkowania;
2) bezpieczeństwa pożarowego;
3) higieny, zdrowia i środowiska.
Jest to więc bardzo ważne rozwiązanie legislacyjne z punktu widzenia praktycznych działań samorządów gmin, które starają się od początku kryzysu w jakimś stopniu zapewnić warunki zamieszkania dla ww. obywateli. Przepis ten umożliwi wykorzystanie obiektów – budynków, które nie spełniają wspomnianych wymogów. Jest to jednak rozwiązanie tymczasowe, bo ograniczone czasowo do 31.8.2022 r.
W ust. 2 ww. art. 12a podano z kolei, że w przypadku, gdy obiekt budowlany, o którym mowa w ust. 1, będzie przeznaczony do zakwaterowania więcej niż 20 osób, spełnienie podstawowych wymagań potwierdza się pozytywną opinią właściwego miejscowo:
1) powiatowego inspektora nadzoru budowlanego – w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 1;
2) komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej – w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2;
3) państwowego powiatowego inspektora sanitarnego – w zakresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3.
Co ważne, ww. opinie wydaje się w terminie 3 dni, na wniosek właściciela lub faktycznie władającego obiektem budowlanym. Opinie mogą określać dodatkowe warunki lub ograniczenia niezbędne do zachowania podstawowych wymagań, o których mowa w ust. 1.
Podsumowując, wskazane rozwiązanie legislacyjne może w wydatny sposób wspomóc samorządy w zapewnieniu miejsc noclegowych dla obywateli Ukrainy. Pozwoli to odciążyć lokalne budżety samorządowe, poprzez umożliwienie skorzystania z takich uproszczonych form zakwaterowania.