Sprawa zaczęła się od skargi Stowarzyszenia Czyste Podlasie na Regulamin utrzymania porządku i czystości w gminie. Zaskarżeniu podlegały m.in. wymagania dotyczące pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów, zasady odbierania odpadów komunalnych, częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów.
Ponieważ po pisemnym wezwaniu Rada Miasta nie zmieniła Regulaminu, Stowarzyszenie złożyło skargę do WSA w Białymstoku w trybie art. 101 ust. 1 SamGminU. Przepis ten pozwala zaskarżyć uchwałę rady gminy do sądu każdemu, kogo interes prawny lub uprawnienie zostały taką uchwałą naruszone.
Wojewódzki sąd administracyjny stwierdził jednak, że nie został naruszony własny, indywidualny, konkretny interes prawny stowarzyszenia, ale działało ono w interesie publicznym, a zatem skarga z art. 101 ust. 1 SamGminU w tym przypadku nie przysługuje. Tak brzmiało uzasadnienie wyroku WSA w Białymstoku z 5.11.2013 r. (sygn. II SA/Bk 507/13).
Dokładnie taką samą interpretację interesu prawnego przyjął NSA, podkreślając, że Stowarzyszenie nie udowodniło jego istnienia, dlatego skargę kasacyjną oddalił.