Główne założenia nowej regulacji :
1) przywrócenie i zapewnienie efektywnego prowadzenia polityki przestrzennej oraz wzmocnienie partycypacji społecznej w tworzeniu polityk przestrzennych na wszystkich poziomach planowania,
2) poprawa przewidywalności i usprawnienie procesu inwestycyjno-budowlanego,
3) efektywne lokalizowanie i realizacja inwestycji publicznych.
Nowe instytucje i rozwiązania prawne
W projekcie zaproponowano wprowadzenie nowych instytucji i rozwiązań. Poniższa tabela wskazuje rozwiązania, na które warto zwrócić szczególną uwagę.
Tabela. Nowe instytucje i rozwiązania prawne wynikające z projektu Kodeksu urbanistyczno-budowlanego (opracowanie własne).
NOWA INSTYTUCJA/NOWA REGULACJA PRAWNA |
CHARAKTERYSTYKA |
Obowiązek programowania rozwoju przez gminy |
Program rozwoju będzie zawierał m.in. oznaczenie obszaru zurbanizowanego oraz limit obszarów nowej urbanizacji |
Utworzenie rejestru urbanistyczno-budowlanego |
Uproszczenie procesu przygotowania wniosku o wszczęcie postępowania przez zniesienie obowiązku przedkładania przez wnioskodawcę wypisów i wyrysów z dokumentów planistycznych |
Wprowadzenie podziału obszaru gminy w studium na trzy obszary |
Obszar zurbanizowany (wskazany na podstawie programu rozwoju przestrzennego), obszar nowej urbanizacji (tworzenie nowych terenów inwestycyjnych przez gminy), na których będzie możliwa realizacja zabudowy mieszkaniowej, usługowej i produkcyjnej, oraz pozostałych obszarów (z ograniczoną możliwością zabudowy) |
Rozszerzenie katalogu obszarów, na których lokalizacja inwestycji może nastąpić wyłącznie na podstawie planu miejscowego |
Katalog ten będzie obejmował m.in.: obszary wymagające dostosowania struktury gruntowej, obszary koncentracji funkcji nierolniczych w gminach wiejskich i na obszarach wiejskich gmin miejsko-wiejskich, obszary udokumentowanych złóż strategicznych, obszary szczególnego zagrożenia powodzią położone na obszarach urbanizacji |
Uchwalanie dla całej gminy obligatoryjnych miejscowych przepisów urbanistycznych dotyczących małych obiektów |
W szczególności dotyczyć będzie to reklam, ogrodzeń, obiektów małej architektury oraz wymóg zgodności aktów planowania i zgód inwestycyjnych z miejscowych przepisów urbanistycznych |
Wzmocnienie partycypacji społecznej |
Zwiększenie zakresu konsultacji społecznych oraz zakresu uczestników konsultacji na etapie sporządzania projektu aktu planowania, w szczególności w przypadku sporządzania planu „na wniosek inwestora” |
Uproszczenie trybu lokalizacji inwestycji |
Wprowadzenie regulacji umożliwiających uproszczony tryb lokalizacji inwestycji w zakresie społecznego budownictwa czynszowego |
Wyłączenie radnego z głosowania w procedurze uchwalania aktu planowania przestrzennego |
Wymóg ten ma zapewnić ochronę przed nieobiektywnym stanowiskiem członka rady gminy w sytuacji, gdy jest osobiście zainteresowany w określonym rozstrzygnięciem planistycznym |
Rozróżnienie elementów projektu budowlanego |
Wyraźne rozróżnienie elementów projektu budowlanego, które będą podlegały weryfikacji przez organ administracji publicznej od elementów, za których prawidłowe sporządzenie odpowiadać będą wyłącznie projektanci |
Przepisy przejściowe
Projekt nie określa dokładnej daty wejścia w życie nowego kodeksu. Ze względu na kompleksowy charakter regulacji koniecznym jest wprowadzenie także ustawy – Przepisy wprowadzające Kodeks urbanistyczno-budowlany. Ustawa ta ma zawierać przepisy uchylające:
1) ustawę z 27.3.2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2016 r. poz. 778 ze zm.),
2) ustawę z 7.7.1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290 ze zm.),
3) ustawę z 21.8.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2015 r. poz. 1774 ze zm.) – uchylenie częściowe, z wyłączaniem zagadnień dotyczących podziałów, scaleń i podziałów, wywłaszczeń oraz opłat adiacenckich.
Na chwilę obecną nie jest znany projekt ustawy – Przepisy wprowadzające Kodeks urbanistyczno – budowlany.