Warto bowiem przypomnieć, że już wspomniana w nazwie ww. projektu – FunDrógSamU – przewidywała różne formy wsparcia samorządów. Dotyczyło to możliwości:
1) dofinansowanie budowy, przebudowy i remontu dróg powiatowych i dróg gminnych,
2) dofinansowania budowy mostów lokalizowanych w ciągach dróg wojewódzkich, powiatowych, i gminnych,
3) dofinansowania budowy obwodnic zlokalizowanych w ciągach dróg wojewódzkich,
4) dofinansowanie budowy, przebudowy i remontu dróg wojewódzkich, dróg powiatowych lub dróg gminnych, zarządzanych przez prezydenta miasta na prawach powiatu będącego siedzibą wojewody lub sejmiku województwa,
5) finansowanie budowy, przebudowy i remontu dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych o znaczeniu obronnym.
Natomiast wspomniany projekt ustawy przewiduje istotne poszerzenie możliwości finansowania jeszcze innych zadań z Funduszu. Chodzi w tym zakresie o zadania m.in. polegające na:
1) realizacji przez jednostki samorządu terytorialnego nowego rodzaju zadań w postaci budowy, przebudowy lub remontu infrastruktury drogowej służącej komunikacji terminali intermodalnych lub skomunikowaniu specjalnych stref ekonomicznych w rozumieniu ustawy z 20.10.1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1670);
2) wprowadzeniu nowego rodzaju zadań polegających na dofinansowaniu rozbudowy, przebudowy lub remontu dróg wojewódzkich lub rozbudowie infrastruktury drogowej mającej na celu wyłącznie poprawę bezpieczeństwa ruchu niechronionych uczestników ruchu realizowanych w ramach zadań wojewódzkich, powiatowych i gminnych poprzez rozbudowę takich elementów drogi jak: drogi dla pieszych, drogi dla pieszych i rowerów, drogi dla rowerów, przejść dla pieszych, przejazdów dla rowerzystów, peronów przystankowych wraz z dojściami do tych peronów oraz oświetlenia drogi na drogach
wojewódzkich;
3) poszerzeniu dotychczasowych zadań mających na celu wyłącznie poprawę bezpieczeństwa ruchu pieszych w obszarze oddziaływania przejść dla pieszych w ramach zadań powiatowych i gminnych o rozbudowę infrastruktury drogowej mającą na celu wyłącznie poprawę bezpieczeństwa ruchu niechronionych uczestników ruchu realizowaną w ramach zadań powiatowych i gminnych poprzez rozbudowę takich elementów drogi jak: drogi dla pieszych, drogi dla pieszych i rowerów, drogi dla rowerów, przejść dla pieszych.
Z innych ważnych zmian warto odnotować, że Fundusz nie będzie już funduszem celowym, a stanie się rachunkiem bankowym prowadzonym przez Bank Gospodarstwa Krajowego.
Ponadto, warto wspomnieć o poziomie dofinansowania w ww. nowych zadaniach. W tym zakresie w projekcie przewidziano dodanie zapisów art. 16c i art. 16d:
Art. 16c.
1. Jednostka samorządu terytorialnego może otrzymać ze środków Funduszu dofinansowanie zadania dojazdowego:
1) do terminala intermodalnego w wysokości 95% kosztów realizacji tego zadania;
2) do strefy w wysokości do 80% kosztów realizacji tego zadania.
(…)
3. Wysokość dofinansowania udzielonego nie może przekroczyć:
1) na zadanie dojazdowe do terminala intermodalnego – 300 mln zł;
2) na zadanie dojazdowe do strefy – 50 mln zł.
Art. 16d.
1. Jednostka samorządu terytorialnego może otrzymać ze środków Funduszu dofinansowanie zadania wojewódzkiego w wysokości do 80% kosztów realizacji tego zadania.
Podsumowując należy wskazać, że projekt przewiduje korzystne z punktu widzenia JST zmiany. Przede wszystkim rozszerzeniu ma ulec katalog zadań finansowych z Funduszu, co z pewnością przyczyni się do pobudzenia lokalnych inwestycji, co jest nadal istotne choćby z uwagi na negatywne skutki COVID-19 dla finansów samorządowych.
Źródło: https://legislacja.gov.pl/projekt/