Zakup sprzętu komputerowego należy uznać za dostawę podobną do dostawy standardowego biurowego oprogramowania. W związku z powyższym zamawiający powinien dokonać łącznego szacowania obu tych dostaw. Ponieważ jednak szacowana wartość zamówienia na oprogramowanie jest niska, zamawiający powinien przeanalizować możliwość skorzystania z dyspozycji art. 30 ust. 4 ustawy Prawo zamówień publicznych (dalej: PrZamPubl) i udzielenia zamówienia na tę część bez stosowania przepisów ustawy.

Skonsultuj z ekspertem rozwiązanie problematycznych kwestii. Sprawdź

Zgodnie z dyspozycją art. 30 ust. 2 PrZampubl, w przypadku gdy zamawiający planuje nabycie podobnych dostaw, wartością zamówienia jest łączna wartość podobnych dostaw, nawet jeżeli zamawiający udziela zamówienia w częściach, z których każda stanowi przedmiot odrębnego postępowania, lub dopuszcza możliwość składania ofert częściowych.

Z Komentarza do PrZamPubl opracowanego przez UZP wynika, że interpretując pojęcie „podobnych dostaw” należy kierować się motywem 19 dyrektywy klasycznej, w którym wyjaśniono, że: „ (…) do celów szacowania progów pojęcie podobnych dostaw należy rozumieć jako produkty o identycznym lub podobnym przeznaczeniu – jak np. dostawy różnych rodzajów żywności lub różnych mebli biurowych. W tym samym motywie wyjaśniono dalej, że „zazwyczaj wykonawca działający w danym sektorze byłby zainteresowany dostawą takich artykułów jako części swojego normalnego asortymentu”. Oznacza to, że przesłanka podobieństwa dostaw winna być rozumiana celowościowo i w sposób zobiektywizowany (dostawy podobne to takie, które mają identyczne lub podobne przeznaczenie, z zastrzeżeniem, że w tym motywie dyrektywy klasycznej mowa jest o podobnym przeznaczeniu różnych przedmiotów dostawy, a nie przeznaczeniu, jakie dla przedmiotu dostawy znajdzie zamawiający). Podsumowując, w przypadku dostaw łącznemu szacowaniu podlegają te dostawy, które były lub powinny zostać przewidziane przez zamawiającego i są przedmiotowo podobne”.

Jak wynika z powyższego, dostawa podobna to taka, której przeznaczenie jest podobne, a jej dostawę w normalnych, standardowych warunkach może świadczyć ten sam wykonawca działający w określonym sektorze. W oparciu o powyższą definicję, w mojej ocenie zakup sprzętu komputerowego należy uznać za dostawę podobną do dostawy typowego, standardowego oprogramowania, do jakiego z pewnością zalicza się program antywirusowy. Przeznaczenie obu tych produktów jest bowiem podobne, są one ze sobą kompatybilne, potrzebne zamawiającemu w tym samym czasie i dostępne u tych samych wykonawców, często nawet w pakiecie. Z inną sytuacją mielibyśmy do czynienia w przypadku, gdyby zakup dotyczył specjalistycznego, niestandardowego oprogramowania, które nie jest dostępne w powszechnej sprzedaży. W opisanym w pytaniu stanie faktycznym należy więc obie dostawy oszacować łącznie i co do zasady zastosować przepisy właściwe dla całego zamówienia, nawet w przypadku podzielenia go na części.

Ponieważ jednak szacowany koszt oprogramowania jest niewysoki (15 000,00 zł brutto), w opisanym w pytaniu przypadku zamawiający może skorzystać z możliwości, jaką daje art. 30 ust. 4 PrZamPubl, zgodnie z którym w przypadku zamówień udzielanych w częściach do udzielenia zamówienia na daną część zamawiający może stosować przepisy ustawy właściwe dla wartości tej części zamówienia, jeżeli jej wartość jest mniejsza niż wyrażona w złotych równowartość kwoty 80 000 euro dla dostaw, pod warunkiem, że łączna wartość tych części wynosi nie więcej niż 20% wartości zamówienia. Wskazany przepis nie łamie zasady reguły łącznego szacowania wartości zamówienia z uwzględnieniem wszystkich części, pozwala jednak natomiast na wyłączenie pewnej części zamówienia i przeprocedowanie jej według łagodniejszego reżimu lub nawet, jeżeli wartość tej części nie przekracza kwot wskazanych w art. 2 ust. 1 pkt 1–4 PrZamPubl, udzielenie tej części zamówienia bez stosowania przepisów PrZamPubl. Należy jednak pamiętać, iż skorzystanie z tej możliwości jest dozwolone tylko w przypadku, kiedy spełniona zostanie również druga przesłanka wskazana w art. 30 ust. 4 PrZamPubl, czyli łączna wartość tej części (lub tych części, jeżeli zamawiający udzieli w tym trybie więcej niż 1 zamówienia) nie może przekraczać 20% wartości szacunkowej zamówienia ustalonej zgodnie z art. 30 ust. 2 PrZamPubl.

Beck Akademia - praktyczne szkolenia online - sprawdź aktualny harmonogram Sprawdź