Uzasadniając zmianę KR RIO podkreśliła brak ustawowych przesłanek do traktowania środków z opłat za gospodarowanie jako gromadzonych na odrębnym rachunku noszącym cechy funduszu oraz zmiany wielkości dochodów jak i wydatków związanych z funkcjonowaniem systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Krajowa Rada nawiązała również do przyjmowanego przez gminy okresu rozliczania z nadwyżek po zamknięciu roku budżetowego. W tym przypadku niektóre gminy wydatkują te nadwyżki w następnym roku budżetowym, a inne dokonują rozliczenia przyjmując za okres rozliczeniowy okres na jaki została zawarta umowa z wykonawcą zadania (2, 3 lub 4 lata).
Obecnie w gminach system gospodarowania odpadami komunalnymi powinien się samofinansować – dochody powinny pokrywać zrealizowane wydatki. Zakazane jest jednocześnie wykorzystywanie tych środków na cele niezwiązane z pokrywaniem kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, a z upływem roku budżetowego niezrealizowane wydatki wygasają, a niewydatkowane dochody powiększają nadwyżkę budżetową.