Przyjmując założenie, że źródłem powstania obowiązku publiczno-prawnego jest prawo własności (użytkowania wieczystego), to w tym zakresie można mówić o statusie strony osoby składającej deklarację, a to legalizuje wtórnie prawo dostępu do danych objętych tajemnicą skarbową.
Z przepisów nie wynika jednoznacznie, czy możliwe jest udzielenie informacji o deklaracji o wysokości opłaty względnie o zakresie danych ujętych w tej deklaracji. W ocenie prawnej należy mieć na uwadze uwarunkowania systemowe wynikające z przepisów Ordynacji podatkowej. Na uwagę zasługują m.in. przepisy:
„Art. 293
§ 1. Indywidualne dane zawarte w deklaracji oraz innych dokumentach składanych przez podatników, płatników lub inkasentów objęte są tajemnicą skarbową.
§ 2. Przepis § 1 stosuje się również do danych zawartych w:
1) informacjach podatkowych przekazywanych organom podatkowym przez podmioty inne niż wymienione w § 1;
2) aktach dokumentujących czynności sprawdzające”.
Z kolei w art. 301 Ordynacji podatkowej podano:
„Art. 301 [Odesłanie] Przepisy art. 297–299 nie naruszają uprawnień strony przewidzianych w art. 178 i art. 179”.
Z podanego art. 178 Ordynacji podatkowej wynika m.in.:
„Art. 178 [Obowiązek udostępniania akt]
§ 1. Strona ma prawo wglądu w akta sprawy, sporządzania z nich notatek, odpisów oraz sporządzania kopii przy wykorzystaniu własnych przenośnych urządzeń. Prawo to przysługuje również po zakończeniu postępowania.
§ 2. Czynności określone w § 1 dokonywane są w lokalu organu podatkowego w obecności pracownika tego organu.
§ 3. Strona może żądać wydania jej kopii akt sprawy lub uwierzytelnionych odpisów akt sprawy albo uwierzytelnienia kopii akt sprawy”.
Przyjmując założenie, że źródłem powstania obowiązku publiczno-prawnego jest prawo własności (użytkowania wieczystego), to w tym zakresie można mówić o statusie strony osoby składającej deklarację, a to legalizuje wtórnie prawo dostępu do danych objętych tajemnicą skarbową.
