Zanim przejdzie się do analizy możliwości proceduralnych związanych z rozpoznaniem skargi w kontekście przyjętych ostatnio specjalnych ustaw, w tym KoronawirusU, należy wskazać, że problematyka związana z uchwalaniem stawek za opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi jest zawarta w CzystGmU. Tamże, w art. 6j ust. 3b CzystGmU, postanowiono, że w przypadku nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy, lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, rada gminy uchwala ryczałtową stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie wyższą niż 10% przeciętnego miesięcznego dochodu rozporządzalnego na 1 osobę ogółem – za rok od nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy, lub od innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.
Zatem, niewątpliwie z ww. regulacji wynika, że wspomniana opłata ma charakter roczny, co może mieć wpływ na niedopuszczalność jej przyjęcia w trakcie roku kalendarzowego.
Jednakże należy tu zaznaczyć, że uchwały podejmowane w ostatnich miesiącach w ww. zakresie, bazują już na nowelizacji CzystGmU, która weszła w życie we wrześniu 2019 r., a w konsekwencji trudno też jednoznacznie ocenić dopuszczalność podejmowania uchwał w sprawie ww. opłat – już po rozpoczęciu bieżącego roku kalendarzowego. Takiego konstruktywnego stanowiska można by oczekiwać właśnie po orzeczeniu wojewódzkiego sądu administracyjnego.
Na uwagę zasługuje także art. 92a ust. 1 SamGminU, gdzie podano, że w przypadku złożenia przez organ gminy skargi na rozstrzygnięcie nadzorcze, sąd administracyjny wyznacza rozprawę nie później niż w ciągu 30 dni od dnia wpłynięcia skargi do sądu.
Z powyższego wynika więc, że, co do zasady, gmina może złożyć skargę skutecznie na orzeczenie regionalnej izby obrachunkowej, przy czym, owa skarga nie będzie rozpoznana w normalnym trybie, czyli na rozprawie. Taka sytuacja faktycznie może wpłynąć negatywnie na interesy majątkowe gminy, gdy okres ten ulegnie znacznemu wydłużeniu w czasie.
Niestety, ale KoronawirusU nie przewiduje żadnych specjalnych rozwiązań prawnych umożliwiających sprawniejsze przeprowadzenie przez sąd administracyjny oceny zasadności – orzeczenia regionalnej izby obrachunkowej.
Pewnym rozwiązaniem może być jednak mechanizm (nadal aktualny w okresie epidemii), a określony w art. 119 pkt 2 PostAdmU. W przepisie tym postanowiono bowiem, że sprawa może być rozpoznana w trybie uproszczonym, jeżeli – strona zgłosi wniosek o skierowanie sprawy do rozpoznania w trybie uproszczonym, a żadna z pozostałych stron w terminie czternastu dni od zawiadomienia o złożeniu wniosku nie zażąda przeprowadzenia rozprawy. Natomiast zgodnie z art. 120 PostAdmU, w trybie uproszczonym sąd rozpoznaje sprawy na posiedzeniu niejawnym w składzie trzech sędziów.