Pełnomocnik do spraw informacji niejawnych nie musi być oddzielnym stanowiskiem w urzędzie. Nie ma przeciwwskazań do tego, żeby takie obowiązki dostał sekretarz gminy. Natomiast pracownik urzędu gminy może jednocześnie pełnić funkcję zastępcy wójta.

Skonsultuj z ekspertem rozwiązanie problematycznych kwestii. Sprawdź

Sekretarz gminy

Analiza przepisów kilku ustaw prowadzi do wniosku, że pełnomocnikiem do spraw ochrony informacji niejawnych może być sekretarz gminy. W art. 14 ust. 1 ustawy o ochronie informacji niejawnych (dalej: OchrInfU) zawarta została norma, że to kierownik jednostki organizacyjnej (w przypadku gminy wójt) odpowiada za ochronę informacji niejawnych.

Do tego celu „zatrudnia” pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych, przy czym art. 2 pkt 18 OchrInfU stanowi, że pod tym pojęciem kryje się też „powołanie, mianowanie lub wyznaczenie”. Nie ma zatem wymogu, aby wójt zatrudniał w tym celu nową osobę i tworzył stanowisko.

Wymagania, jakie musi spełniać kandydat na stanowisko pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych oraz zakres jego obowiązków, zostały uregulowane w art. 14–15 OchrInfU (obywatelstwo polskie; wykształcenie wyższe; odpowiednie poświadczenie bezpieczeństwa wydane przez ABW albo SKW, a także przez były Urząd Ochrony Państwa lub byłe Wojskowe Służby Informacyjne; zaświadczenie o przeszkoleniu w zakresie ochrony informacji niejawnych przeprowadzonym przez ABW albo SKW, a także przez byłe Wojskowe Służby Informacyjne).

W analizowanych przepisach ustawodawca wprost nie wyłączył możliwości pełnienia tej funkcji przez sekretarza gminy. Ponadto, współgra z tymi przepisami regulacja art. 5 ust. 3 i 4 ustawy o pracownikach samorządowych:

1) sekretarz podlega bezpośrednio kierownikowi urzędu (tak jak pełnomocnik do spraw ochrony informacji niejawnych, nie będzie więc w tym przypadku żadnego zamieszania organizacyjnego);

2) kierownik urzędu może upoważnić sekretarza do wykonywania w jego imieniu zadań (w tym przypadku byłoby wyznaczenie zadań pełnomocnika).

Z drugiej strony art. 15 OchrInfU również stwierdza, że pełnomocnik może wykonywać inne zadania – z jednym, ważnym zastrzeżeniem, że nie naruszy to prawidłowego wykonywania zadań pełnomocnika.

Jeśli więc wójt uzna, że sekretarz gminy jest w stanie łączyć te dwie funkcje, to może się zdecydować na powierzenie zadań pełnomocnika do spraw ochrony informacji niejawnych sekretarzowi gminy (przy spełnianiu przez niego ustawowych wymogów).

Zastępca wójta

Zgodnie z art. 26a ustawy o samorządzie gminnym (dalej: SamGminU) wójt ma obowiązek powołania swojego zastępcy. Wynika to z użytego przez ustawodawcę zwrotu „Wójt, w drodze zarządzenia, powołuje”, który trzeba interpretować jako nakaz.

Nie ma jednak w SamGminU wskazania, kto może pełnić taką funkcję, z czego wynika, że wójt ma tutaj dość dużą swobodę. Trzeba oczywiście, pamiętać o zakazach z art. 27 SamGminU: „(…) funkcji wójta oraz jego zastępcy nie można łączyć z:

1) funkcją wójta lub jego zastępcy w innej gminie,

2) członkostwem w organach jednostek samorządu terytorialnego, w tym w gminie, w której jest wójtem lub zastępcą wójta,

3) zatrudnieniem w administracji rządowej,

4) mandatem posła lub senatora”.

W opisanej sytuacji nie mamy do czynienia z żadnym z tych przypadków, gdyż do organów gminy zaliczają się:

1) rada gminy (organ stanowiący i kontrolny),

2) wójt, burmistrz lub prezydent miasta (organ wykonawczy),

3) osoby wyznaczone (w określonych sytuacjach) przez premiera do pełnienia funkcji rady gminy lub wójta

– nie ma w tej grupie urzędu gminy, którego pracownikiem jest kierownik referatu.

Orzecznictwo

W tym duchu wypowiedział się też Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 27.6.1991 r. (SA/Po 1479/90, Legalis), dotyczącym łączenia funkcji zastępcy wójta ze stanowiskiem sekretarza gminy jednak zastrzegł, że zakres wykonywanych obowiązków musi pozwalać na połączenie stanowisk: „(…) jeżeli rozmiary zadań wykonywanych na obu stanowiskach na to pozwalają, nie ma przeszkód prawnych do łączenia ich w jednej osobie. Przeciwnie, w małych gminach praktyka taka może być uzasadniona względami finansowymi”.

Orzecznictwo

Wprawdzie zasadą jest zawieranie z własnym pracownikiem jednej umowy o pracę, jednak jak zauważył SN – Izba Administracyjna, Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w wyroku z 13.3.1997 r. (I PKN 43/97, Legalis), możliwe są od tego wyjątki: „Podobnie wyjątkiem od zasady ogólnej jest dopuszczenie możliwości zawierania odrębnych umów o pracę między tymi samymi podmiotami (istnienia między nimi więcej niż jednego stosunku pracy), jeżeli ich przedmiotem ma być praca innego rodzaju niż wcześniej umówiona (wynikająca z wcześniej nawiązanej umowy o pracę)”. O tym, że są to inne stanowiska, przesądza choćby sposób zawierania umowy o pracę – w przypadku zastępcy wójta jest to powołanie.

Takie stanowiska można też łączyć według opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy (RIO-KF-4104-9/2023).

Beck Akademia - praktyczne szkolenia online - sprawdź aktualny harmonogram Sprawdź