Na stronie RCL ukazał się projekt ustawy o finansowaniu wspólnej polityki rolnej na lata 2023–2027. Wskazany projekt przewiduje dla JST możliwość uzyskania środków publicznych z budżetu państwa na różne zadania.

Na uwagę zasługują przepisy zgrupowane w ramach art. 11, gdzie m.in. postanowiono, że:

1. Jednostki samorządu terytorialnego realizujące operacje z zakresu pomocy technicznej mogą otrzymywać krajowe środki publiczne z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację tych operacji.
2. Jednostki samorządu terytorialnego realizujące operacje, których przedmiotem jest postępowanie scaleniowe i zagospodarowanie poscaleniowe, o których mowa w przepisach ustawy z dnia 26 marca 1982 r. o scalaniu i wymianie gruntów (Dz. U. z 2022 r. poz. 1223), mogą otrzymywać krajowe środki publiczne z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację tych operacji oraz na sfinansowanie kosztów przygotowania dokumentacji technicznej niezbędnej do realizacji tych operacji.

W ust. 3 postanowiono zaś, że krajowe środki publiczne z budżetu państwa na wyprzedzające finansowanie kosztów kwalifikowalnych ponoszonych na realizację operacji, o których mowa w ust. 1 i 2, są przekazywane przez właściwego dysponenta w formie dotacji celowej, o której mowa w art. 127 FinPubU. Ponadto środki, o których wyżej mowa, są przekazywane jednostce samorządu terytorialnego, w przypadku operacji, o których mowa w ust. 1 i 2, na podstawie przekazanych właściwemu dysponentowi harmonogramów płatności wynikających z zawartych umów lub zatwierdzonych przez właściwy podmiot wniosków o przyznanie pomocy.

Warto także odnotować ust. 8, z którego wynika, że ww. środki mogą zostać przekazane przed zawarciem umowy o przyznaniu pomocy finansowej na podstawie porozumienia zawartego z właściwym wojewodą, na wniosek jednostki samorządu terytorialnego, w przypadku operacji, o której mowa w ust. 1 i 2. Porozumienie takie powinno zawierać w szczególności:
1) opis operacji, na jakie przyznano środki z budżetu państwa, i termin ich realizacji;
2) harmonogram dokonywania wydatków w ramach operacji;
3) wysokość przyznanych środków i tryb ich przekazywania;
4) zobowiązanie do poddania się kontroli i tryb kontroli realizacji operacji;
5) termin i sposób rozliczania przyznanych środków;
6) warunki zwrotu środków wykorzystanych niezgodnie z przeznaczeniem lub pobranych nienależnie lub w nadmiernej wysokości.

W uzasadnieniu ww. projektu podano m.in., że w proponowanych mechanizmach dotyczących wyprzedzającego finansowania kosztów kwalifikowalnych i wyprzedzającego finansowania pomocy, środki wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem, pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości będą podlegać zwrotowi wraz z odsetkami jak dla zaległości podatkowych, liczonymi od dnia przekazania środków, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania do ich zwrotu.

Podsumowując, wskazany projekt jest ważny z punktu widzenia funkcjonowania JST. Umożliwia bowiem uzyskanie dotacji celowych w związku z realizowaniem określonych projektów unijnych przez samorządy.

Źródło: RCL