Po wszczęciu kontroli/postępowania urzędnicy sprawdzają firmową dokumentację. Mają prawo przyjechać do firmy i przeprowadzić oględziny nieruchomości czy nawet stosowne jej pomiary , aby zweryfikować czy przedsiębiorca właściwie wylicza powierzchnię podlegającą opodatkowaniu. Należy zadbać o uczestnictwo w czynnościach kontrolnych i odpowiednie udokumentowanie poprawności rozliczeń.
Jeśli podatnik nie zgadza się z ustaleniami urzędników, które nakazują dopłatę podatku, to ma prawo odwołać się do organu administracyjnego II instancji, czyli Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Odpowiednie przedstawienie argumentów i dowodów na ich poparcie, może przekonać organ odwoławczy do uchylenia niekorzystnej decyzji organu I instancji. Jeżeli SKO podtrzyma ustalenia urzędników, kolejnym krokiem jest wniesienie skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Na tym etapie istotna jest już nie tylko znajomość przepisów prawa materialnego, ale także procedury. Gdy i ta instancja wyda rozstrzygnięcie niekorzystne dla przedsiębiorcy, ostatnim możliwym krokiem jest wniesienie skargi kasacyjnej do Naczelnego Sądu Administracyjnego.